Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 3

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (965.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. zahájení vyučovací hodiny, sdělení cíle hodiny, organizační pokyny

  2. kontrola DÚ a přípravy žáků

  3. opakování učiva probraného v předcházejících hodinách (na které bude navazovat učivo nové)

  4. motivace k novému učivu

  5. expozice nového učiva

  6. procvičování a upevňování nového učiva

  7. pokyny k domácí přípravě žáků (popř. zadání DÚ)

  8. shrnutí, zhodnocení a zakončení hodiny

Tyto jednotlivé fáze, jejich posloupnost a vzájemné proporce tvoří tzv. strukturu vyučovací hodiny.

Typy vyučovacích hodin: • hodiny základního typu, kombinované (obsahují všechny uvedené fáze a jsou v praxi nejběžnější) • hodiny osvojování nových vědomostí • hodiny osvojování nových dovedností • hodiny používání vědomostí a dovedností při řešení praktických úkolů • hodiny procvičování a opakování • hodiny kontroly a hodnocení

Další typy vyučovacích hodin: • hodiny literárně historické • hodiny jazykového vyučování • hodiny občanské výchovy • hodiny matematiky • hodiny přírodovědného vyučování • hodiny hudební výchovy • hodiny tělesné výchovy • hodiny pracovní výchovy

22. Diferenciace, individualizace a kooperace ve výuce; práce žáků ve skupinách.

Diferenciace:

  • rozdělení žáků do homogenních skupin (tříd, škol) podle jejich předpokladů, schopností, výkonů, příp. podle zájmů a zaměření

  • osobnostní hledisko (kvantitativní a kvalitativní dif.) a organizační hledisko (vnější a vnitřní dif.)

  • Kvantitativní diferenciace – provádí se selekcí dětí na základě míry jejich výkonů – v testech (např.IQ), příp. známkou

  • Kvalitativní diferenciace – je dána jejich zájmy, sklony, osobnostním zaměřením apod.

  • Vnější diferenciace – rozdělení dětí podle určitých kritérií do různých druhů škol (jazykové, tělovýchovné, umělecké zaměření, víceletá gymnázia,…) nebo tříd (studijní, praktické). Diferenciace homogenními třídami může být buď stabilní (třídy studijní a praktické) nebo nestabilní (jen na určité předměty /Č, M/ -ostatní předměty v heterogenních kmenových třídách; za účelem zvláštní péče /např. o slabé žáky/ - jen v určitých hodinách; třídy typu „větví“ /určitého zaměření/; na základě volitelných předmětů)

  • Vnitřní diferenciace – uvnitř třídy – homogenními skupinami, pracovními družstvy, individualizací, kombinací organizačních schémat /u nás neobvyklá – společný výklad pro všechny paralelky/

  • u nás nejvíce vnější diferenciace – snaha soustředit nadané žáky do zvláštních tříd a koncentrovaně rozvíjet jejich schopnosti – mohou rozvinout svůj talent

Individualizace ve vyučování:

  • úzká souvislost s diferenciací

  • přizpůsobení náročnosti učiva a vyučovacích postupů individuálním možnostem žáka tak, aby vyučování bylo co nejúčinnější

  • princip individuálního přístupu k žákům – patří k základním pravidlům vyučování i v tradiční škole

  • Podmínky pro individualizaci ve vyučování vytváří:

Témata, do kterých materiál patří