Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Induktivní vyučování
začíná badatelskou činností a vede žáky k objevování pojmu nebo generalizace (zobecnění)
procvičování a vyhodnocení
(Př. Nejdříve bychom žákům dali přečíst několik článků psaných žurnalistickým stylem. Mají vybrat nejzajímavější a nejživější z nich. Pak by dostali za úkol najít znaky, díky nimž jsou ony texty tak čtivé. Teprve teď tato slova označíme za příklady žurnalistického stylu, definujeme tento pojem a popíšeme jeho základní vlastnosti. Pak přijde opět procvičování a vyhodnocení úrovně ovládnutí cílů.)
Sociálně zprostředkovaná výuka
-
žáci se učí společně a učitel je zprostředkovatel nebo moderátor
-
informace čerpáme od žáků samotných, nebo jim dáme možnost vyvodit je z prožitku
-
(Př. V případě hodiny na téma „žurnalistický styl“ se žáci mohou rozdělit do malých skupin a číst nebo psát příklady žurnalistických útvarů, mohli by společně hledat zajímavě napsané nebo informačně bohaté části textu nebo by mohli inscenovat scénku „zpravodajské relace“.)
-
umožňuje sociální učení, které je pro žáky přirozené
Metodické postupy ve výuce Klasifikace metod výuky (dle I. J. Lernera)
Informačně-receptivní metoda
-
předávání hotových informací žákům
-
realizuje se formou výkladu, vysvětlováním, ilustrací, pomocí tištěného textu, pokusů, sledováním videonahrávek, atd.
-
učitel dává hotové informace ↔ uvědomělé vnímání a zapamatování na straně žáka
-
x nezaručuje jednoznačné osvojení učiva, činnosti ⇒ musí se opakovat
-
každý žák potřebuje své osobní tempo i vlastní počet opakování
Reproduktivní metoda
= metoda organizovaného opakování způsobů činnosti
-
učitel konstruuje systém učebních úloh pro činnost, která je již žákům známa prostřednictvím informačně-receptivní metody
x ne moc stejných typů úloh → stereotyp ⇒ utlumuje soustředěnost ⇒ i trvalost osvojení
-
z úrovně osvojení povyšuje na úroveň porozumění poznatkům
Metoda problémového výkladu
-
učitel vytyčí žákům problém, jehož řešení neznají a musejí se k němu na základě osobních aktivit za pomoci učitele dopracovat
-
postupně se seznamují s jednotlivými fázemi řešení, a tak si zafixují algoritmus postupu:
-
formulace (vyjasnění) problému a určení neznámých hledaných veličin
hledání argumentů a informací potřebných k řešení
vytyčení možných postupů řešení
výběr a uskutečnění nejpravděpodobnějšího řešení
ověření správnosti řešení
Heuristická metoda
-
učitel konstruuje úlohy z okruhu učiva a zkušeností žáků tak, aby pro žáky znamenaly určitý rozpor, obtíž → aby vyžadovaly samostatné řešení (odpovídající jedné z uvedených fází)
-
učitel postupně vytyčuje dílčí problémy, formuluje protiklady, upozorňuje na konfliktní situace, sám nebo společně se žáky určuje jednotl. kroky řešení problému
-
podmínkou funkčnosti metody je rovnováha mezi aktivitou učitele a žáků
-
Výzkumná metoda
-
vyžaduje samostatné hledání řešení pro celistvý problémový úkol
-
učitel vybere učební úlohy, které u žáků zajišťují tvořivé aplikace vědomostí i získaných praktických zkušeností
-
ukazatelem efektivnosti výzkumné metody je posun k intelektuálnímu rozvoji žáků
-
projevuje se úplnou samostatností při řešení problémů (od snadných po složitější)
-
výzkumná metoda předpokládá větší sumu vědomostí a dovedností
-