Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 3

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (965.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. Induktivní vyučování

    • začíná badatelskou činností a vede žáky k objevování pojmu nebo generalizace (zobecnění)

    • procvičování a vyhodnocení

(Př. Nejdříve bychom žákům dali přečíst několik článků psaných žurnalistickým stylem. Mají vybrat nejzajímavější a nejživější z nich. Pak by dostali za úkol najít znaky, díky nimž jsou ony texty tak čtivé. Teprve teď tato slova označíme za příklady žurnalistického stylu, definujeme tento pojem a popíšeme jeho základní vlastnosti. Pak přijde opět procvičování a vyhodnocení úrovně ovládnutí cílů.)

  1. Sociálně zprostředkovaná výuka

    • žáci se učí společně a učitel je zprostředkovatel nebo moderátor

    • informace čerpáme od žáků samotných, nebo jim dáme možnost vyvodit je z prožitku

(Př. V případě hodiny na téma „žurnalistický styl“ se žáci mohou rozdělit do malých skupin a číst nebo psát příklady žurnalistických útvarů, mohli by společně hledat zajímavě napsané nebo informačně bohaté části textu nebo by mohli inscenovat scénku „zpravodajské relace“.)

  • umožňuje sociální učení, které je pro žáky přirozené

Metodické postupy ve výuce Klasifikace metod výuky (dle I. J. Lernera)

  1. Informačně-receptivní metoda

    • předávání hotových informací žákům

    • realizuje se formou výkladu, vysvětlováním, ilustrací, pomocí tištěného textu, pokusů, sledováním videonahrávek, atd.

    • učitel dává hotové informace ↔ uvědomělé vnímání a zapamatování na straně žáka

x nezaručuje jednoznačné osvojení učiva, činnosti ⇒ musí se opakovat

  • každý žák potřebuje své osobní tempo i vlastní počet opakování

  1. Reproduktivní metoda

= metoda organizovaného opakování způsobů činnosti

  • učitel konstruuje systém učebních úloh pro činnost, která je již žákům známa prostřednictvím informačně-receptivní metody

x ne moc stejných typů úloh → stereotyp ⇒ utlumuje soustředěnost ⇒ i trvalost osvojení

  • z úrovně osvojení povyšuje na úroveň porozumění poznatkům

  1. Metoda problémového výkladu

    • učitel vytyčí žákům problém, jehož řešení neznají a musejí se k němu na základě osobních aktivit za pomoci učitele dopracovat

    • postupně se seznamují s jednotlivými fázemi řešení, a tak si zafixují algoritmus postupu:

  1. formulace (vyjasnění) problému a určení neznámých hledaných veličin

  2. hledání argumentů a informací potřebných k řešení

  3. vytyčení možných postupů řešení

  4. výběr a uskutečnění nejpravděpodobnějšího řešení

  5. ověření správnosti řešení

  1. Heuristická metoda

    • učitel konstruuje úlohy z okruhu učiva a zkušeností žáků tak, aby pro žáky znamenaly určitý rozpor, obtíž → aby vyžadovaly samostatné řešení (odpovídající jedné z uvedených fází)

    • učitel postupně vytyčuje dílčí problémy, formuluje protiklady, upozorňuje na konfliktní situace, sám nebo společně se žáky určuje jednotl. kroky řešení problému

    • podmínkou funkčnosti metody je rovnováha mezi aktivitou učitele a žáků

  2. Výzkumná metoda

    • vyžaduje samostatné hledání řešení pro celistvý problémový úkol

    • učitel vybere učební úlohy, které u žáků zajišťují tvořivé aplikace vědomostí i získaných praktických zkušeností

    • ukazatelem efektivnosti výzkumné metody je posun k intelektuálnímu rozvoji žáků

    • projevuje se úplnou samostatností při řešení problémů (od snadných po složitější)

    • výzkumná metoda předpokládá větší sumu vědomostí a dovedností

Témata, do kterých materiál patří