Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
přednáška by měla využívat možností názorného doplnění výkladu (tabule, zpětný projektor,…)
Metody dialogické – rozhovor, dialog, diskuse
Rozhovor:
základem rozhovoru je otázka (umožňuje vzájemnou komunikaci)
učitel vede otázkou žáka k postižení podstaty, k rozlišení hlavních a vedlejších stránek jevu
vhodná formulace otázky
je třeba využívat otázek, , které podněcují myšlení (otázky problémové)
Dialog:
rozvinutější forma rozhovoru
spolupráce partnerů, kteří se rozhovoru účastní, zároveň se rozvíjí vzájemný vztah mezi nimi
Diskuse:
plně rozvinutý rozhovor
vzájemný rozhovor mezi všemi členy skupiny
jde o vyjasnění stanovené problematiky
Brainstorming:
při hledání novách řešení, 2 fáze
Metoda práce s učebnicí (knihou):
kniha umožňuje volbu vlastního tempa čtení, možnost návratu k částem, které nebyly dobře pochopeny nebo jsou obtížnější
výběr hlavních myšlenek z knih ulehčuje grafické zvýrazňování textu, označování významových úseků postranními čárami, různými značkami, symboly,…
přímé vpisování vlastních poznámek a hodnocení do knihy
výpisky z knih
18. Názorné a pracovní metody výuky
Proces výuky = edukační proces představuje složitý otevřený systém, jímž se rozumí uspořádaná organizace závislých a ovlivňujících se prvků spojených s vnějším prostředím zpětnou vazbou. Výuková metoda plní funkci informační vazby, a to hlavně mezi učitelem a žákem.
Proces výuky musí splnit podmínky : učitel + vyučování, obsah + metoda, komunikace + didaktické prostředky, žák + učení, fáze + cíle a nakonec okolí + prostředí. Vše se přirozeně doplňuje a ovlivňuje.
Komplexní klasifikace základních skupin metod výuky (dle Maňáka)
A. Metody z hlediska pramene poznání a typu poznatků – aspekt didaktický
-
Metody slovní
monologické metody (např. vysvětlování, přednáška,…)
dialogické metody (např. rozhovor, diskuse, dramatizace,…)
metody písemných prací (např. písemná cvičení, kompozice,…)
metody práce s učebnicí, knihou
-
Metody názorně demonstrační
pozorování předmětů a jevů
předvádění (předmětů, modelů, pokusů, činností,…)
demonstrace obrazů statických
projekce statická a dynamická
-
Metody praktické
nácvik pohybových a pracovních dovedností
žákovské laborování
pracovní činnosti (v dílnách, na pozemku)
grafické a výtvarné činnosti
B. Metody z hlediska aktivity a samostatnosti žáků – aspekt psychologický
C. Struktura metod z hlediska myšlenkových operací – aspekt logický
D. Varianty metod z hlediska fází výchovně vzdělávacího procesu – aspekt procesuální
E. Varianty metod z hlediska výukových forem a prostředků – aspekt organizační
Praktické činnosti a jejich role při výchově dětí a mládeže
při praktických činnostech je převažujícím pramenem poznání přímý styk se skutečnými předměty a možnost manipulace s nimi - zdrojem poznání je tady tedy praktická činnost žáka
praktické činnosti navazují již na získané znalosti
k rovině vizuální a auditivní přistupuje i rovina motorická
tyto praktické činnosti mají velký vzdělávací a výchovný význam, napomáhají k sepětí teorie s praxí a k spojení školy se životem – žáci jsou vedeni k odpovědnému vztahu k práci, k vytrvalosti, formuje se jejich smysl pro pořádek a organizaci a jsou významným prostředkem profesionální orientace