Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Verbální komunikace:
hlavní tíhu sdělení nese řeč, slovo
je nutno sledovat obsahovou a formální stránku řečového projevu
řeč není jen nástrojem k dorozumívání, ale také formou myšlení
podstatné jsou hlasitost (intenzita hlasového projevu), dynamika hlas. projevu, rychlost řeči (tempo projevu), intonace (melodie řeči), správné frázování (udržování přirozeného rytmu řeči), emocionalita řeči
Pro úspěšnou pedagogickou komunikaci se vyžaduje, aby učitelova řeč byla správná, výrazově bohatá, výstižná, přesná a emocionálně zbarvená
Neverbální komunikace:
zpravidla je součástí komunikace verbální
jde o sdělování:
pohledy (řeč očí)
výrazy obličeje (mimika)
pohyby (kinetika)
fyzickými postoji (konfigurací všech částí těla)
gesty (gestika)
dotykem (haptika)
přiblížením či oddálením (proxemika)
úpravou zevnějšku a prostředí
na rozdíl od verbálních informací působí neverbální informace komplexně, výstižně a mobilně, učivo jimi zprostředkovávané si žáci většinou osvojují rychleji
neverbální komunikace se vyznačují racionálností a úsporností vyjadřování, což se může uplatnit při opakování a procvičování učiva
účinné je postihování základních jevů a vztahů pomocí schémat, grafů, znaků, symbolů apod.
žáci by se měli od počátku školní docházky učit rozumět základům neverbálního obrazového jazyka a měli by postupně umět se samostatně orientovat v informacích
Komunikace jednáním, činem:
v řešení konkrétních problémů, v činnosti, se projevují nejen vědomosti a dovednosti, ale především názory a postoje
činy a jednání učitele jsou komplexní výpovědí o celkovém vzdělanostním obzoru učitele a o jeho vlastnostech morálních a lidských
17. Slovní metody výuky
monologické (např. vysvětlování, přednáška,…)
dialogické (např. rozhovor, diskuse, dramatizace,…)
písemných prací (např. písemná cvičení, kompozice,…)
práce s učebnicí a knihou
Slovní metody:
Metody monologické – metody výkladu /vytýčenou tezi dokazuje/
Vysvětlování:
srozumitelnost (využívat dosavadních znalostí a názoru)
zapamatovatelnost (důraz na hlavní myšlenku)
Popis:
algoritmus, od celku k produktům
Vyprávění:
mělo by být dynamické a barvité (co? Kdy? Kdo?)
Přednáška:
zprostředkovává poznatky v delším, soustavném a souvislém projevu, logicky učleněném a spojeném s rozborem faktů a jevů
vhodná k syntetickému shrnutí a k systemizaci poznatků nebo jako úvod do složitější problematiky
v úvodu – podchycení zájmu posluchačů, dále je důležitá výkladová část
v závěru – zrekapitulovat dosažené výsledky, aby si posluchač podstatné věci trvale zapamatoval
různé druhy přednášek
může uvádět do problematiky nových jevů (úvodní př.)
může se zabývat detailní analýzou určitého problému
uceleně přehlíží probranou problematiku (shrnující přednáška)