Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Zásadní změnu přinese RVP GV v pojetí vzdělávacího obsahu. Jádro vzdělávacího obsahu tvoří tzv. očekávané výstupy které stanovují úroveň vědomostí a dovedností, ke kterým by měli žáci na konci studia dospět. Druhou důležitou složkou vzdělávacího obsahu je učivo, které by mělo být žákům prostředkem k tomu, aby k očekávaným výstupům dospěli. Očekávané výstupy přitom formulují, jaké operace je žák na základě osvojení učiva schopen provést, a učivo prezentuje, popřípadě hlouběji specifikuje, jaké poznatky žák při této operaci využívá.
Vzdělávací obsah je v RVP GV orientačně rozčleněn do osmi vzdělávacích oblastí, které jsou dále členěny do obsahově blízkých vzdělávacích oborů. Tento přístup zdůrazňuje mezioborové přesahy vzdělávacích oborů a může být inspirací při propojování jejich obsahů.
RVP GV v systému dvojúrovňového vzdělávacího kurikula v České republice vyjadřuje státní normativ (standard) absolventské úrovně vzdělávání na gymnáziích, který mají splňovat všechny školy. Nepředstavuje tedy ani školní osnovy v tradičním slova smyslu, ani evaluační dokument v podobě výkonnostního standardu. Zároveň neplní ani funkci katalogu či souboru katalogů gymnaziálních maturitních požadavků, protože stanovuje úroveň vzdělávání v jednotlivých vzdělávacích oborech pro každého žáka gymnázia bez ohledu na to, zda v tom či onom oboru bude nakonec konat maturitní zkoušku.
Druhým stupněm kurikula jsou vlastní kurikulární dokumenty každé školy, tzv. školní vzdělávací programy, které posilují autonomii samotných škol. Školní vzdělávací programy prezentují konkrétní podmínky a zaměření každé školy a rozpracovávají RVP GV do vlastního učebního plánu a vlastních učebních osnov. Školy budou moci mimo jiné využít i možnosti integrace vzdělávacích obsahů oborů a vlastní výraznější profilace.
15. Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky.
Významnou základní pedagogickou disciplinou je didaktika. (didasco = učím). Didaktika se zabývá teorií vzdělávání a vyučování (co a k jakým účelům se vyučuje, jak se to vyučuje).
Obecná didaktika (teorie a výzkum kurikula, teorie a výzkum vyučování (organizační formy, metody, didaktické prostředky)
Speciální didaktika (didaktika předmětů – oborů, didaktika druhů a stupňů škol)
Didaktické zásady (didaktické principy): = nejobecnější pravidla, která musí být respektována, jestliže má být vzdělávací proces účinný.
Jan Ámos Komenský: Analytická didaktika. 10. kapitola knihy „Nejnovější metoda jazyková“, obsahuje 187 axiomů – pravidel ke správnému vyučování a úvah o správném vyučování, například:
Žáku náleží práce, učiteli její řízení.
Co se má dělat, ukazujeme nejlépe tím, že to sami děláme.V souboru věcí, které se mají žáci učiti, musíme vždy začínat snadnějšími a postupovat k nesnadnějším.
Všeho se máme zmocňovati tolika smysly, kolika jen možno.
Nejvíce se musíme vystříhati znechucení, neboť to je nejzřejmější jed při učení.
Všemu se uč pro užití.
Každý žák nechť si navykne vystupovat zároveň jako učitel atd.