Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
V současné pedagogice se lze setkat s různě rozsáhlými výčty didaktických zásad. Zpravidla mezi nejčastěji uváděné patří principy přiměřenosti (odpovídající osobnosti žáka), cílevědomosti (znát smysl toho, co se učím), výchovnosti (usilovat o vyváženost výchovných složek – mravní, estetické a kulturní výchovy), uvědomělosti (rozumět tomu, co se učí), soustavnosti (logické uspořádání), princip spojení teorie s praxí, trvalosti, systematičnosti, názornosti, aktivnosti (žák je spolutvůrce hodiny), individuálního přístupu k žákům, vědeckosti a zpětné vazby, princip posloupnosti (od jednoduchého ke složitějšímu; od známého k neznámému; od konkrétního k abstraktnímu; od obecného ke zvláštnímu; stručněji než obšírně; prostě než složitě; obecně než zvláštně).
Uplatňování didaktických zásad (principů) je podmínkou efektivního vyučování. Tyto zásady by neměly být utvořeny uměle!
Klasické principy:
Komenský: názornost, aktivita, uvědomělost, postupnost, soustavnost (a dalších 187 pravidel)
J.J.Rousseau: přirozenost, názor, aktivita, individuální přístup
J.J.Pestalozzi: názornost, soustavnost, výchovnost
K.D. Ušinskij: přiměřenost, názornost, trvalost
Moderní principy:
Pozitivní orientace, důraz na kladné stránky osobnosti
Aktivita, samostatnost, tvořivost
Princip kooperace, p. zpětné vazby (vnější kontrola x vnitřní vědomí)
16. Pedagogická komunikace
Interakce:
obecný znak přírodního a společenského dění
vzájemné aktivní působení a ovlivňování (těles, polí, biologických systémů, procesů a jevů
Pedagogická interakce:
dochází při ní k vzájemnému působení a ovlivňování všech účastníků výchovně vzdělávacího procesu – žáků, učitelů, rodičů, vychovatelů atd., kteří spolu vzájemně komunikují
Pedagogická komunikace:
zaměřena na dosažení pedagogických cílů, vzájemná interakce učitel – žák
mívá vymezen obsah, sociální role účastníků je stanovena a jsou dohodnuta komunikační pravidla
odehrává se nejen ve škole, ale i v rodině, ve sportovních a zájmových zařízeních, v kulturně výchovných institucích i v pracovním prostředí
zprostředkovává mezilidské vztahy, postoje a emocionální stavy
Pedagogickou interakci a komunikaci by měl charakterizovat:
klid, takt, citlivý přístup, pohoda, vzájemná důvěra, orientace na pozitivní jevy, stránky a vlastnosti, tolerance, snaha o porozumění ostatním, trpělivost a objektivita všech účastníků
3 roviny pedagogické komunikace:
komunikace, která se dá předem rozmyslet, detailně připravit
komunikace, která se dá připravit jen rámcově (ze zkušenosti)
komunikace nepřipravená
Nejintenzivnější komunikace mezi U a Ž – při vyučování
Problém: - jednosměrná komunikace (mluví jen učitel), opačný případ (tj. informace proudí od Ž k U) je ve školní praxi výjimečný