Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Můžeme sestavovat skupiny:
homogenní (stejnorodé), které tvoří žáci s přibližně stejnou úrovní poznávacích procesů a pracovním tempem
heterogenní (různorodé), které tvoří žáci s rozdílnou úrovní poznávacích procesů a pracovního tempa
Při práci s homogenními skupinami řeší žáci jednotlivých skupin zpravidla úkolu lišící se stupněm obtížnosti, náročností na kvalitu myšlení a pracovní tempo. Žáci mohou zadaný úkol řešit společně nebo individuálně.
Při práci s heterogenními skupinami řeší zpravidla všechny skupiny úkoly přibližně stejné náročnosti (stejného nebo různého zaměření). Úkol řeší celá skupina společně. Nejschopnější žáci organizují práci ve skupině a pomáhají slabším.
Rysy skupinové výuky: • spolupráce žáků při řešení obvykle náročnější úlohy nebo problému • dělba práce žáků při řešení úlohy, problému • sdílení názorů, zkušeností, prožitků ve skupině • prosociálnost – vzájemná pomoc členů skupiny • odpovědnost jednotlivých žáků za výsledky společné práce
Klady skupinové výuky: • zvýšení aktivity žáků při učení • do práce se zapojí více žáků včetně pomalejších • žáci si do určité míry volí tempo práce • učí se komunikativním dovednostem • učí se organizaci práce • učitel se může věnovat slabší skupině …a další
Práce žáků ve skupinách je předpokladem kooperativního učení, ke kterému dochází tehdy, pokud mezi žáky existuje pozitivní vzájemná závislost, tj. žáci si uvědomují, že nemohou uspět, pokud neuspějí i jejich spolužáci.
Rozdíly mezi frontální a skupinovou výukou (podle Sharana, 1996):
Dimenze frontální výuka skupinová výuka Činnost učitele Stanovuje učební úlohy a tempo výuky Rozděluje žáky do skupin, zadává jim úlohy, popř. vyžaduje při formulaci úloh aktivitu žáků, podněcuje žáky ke spolupráci Učební úlohy Stejné pro celou třídu Rozdílné svým obsahem a náročností, umožňující spolupráci žáků Činnost žáků Řeší úlohy podle instrukcí učitele, který hodnotí jejich práci Spolupracují při řešení úloh, vzájemně si pomáhají, diskutují, hodnotí svoji práci Způsob komunikace Jednostranná: učitel – žáci, žáci - učitel Mnohostranná komunikace mezi žáky ve skupině, mezi skupinami a učitelem Uspořádání třídy Stálé Flexibilní, umožňující uspořádání pracovních míst žáků podle velikosti skupiny i charakteru úloh a skýtající prostor pro komunikaci s učitelemPozn.: Frontální výuka (vyučování) = tradiční způsob vyučování, kdy učitel pracuje hromadně se všemi žáky ve třídě jednou společnou formou, se stejným obsahem činnosti; odpovídá tomu i uspořádání prostoru třídy; při stávajícím počtu žáků ve třídě má svůj význam, i když bývá často kritizováno