Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 3

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (965.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • sebereflexe (svět. a život. názor, filozofie, náboženství), sebeřízení (morálka a mravnost) a sebevýraz

Lidské potřeby jsou značně obecné, hodnoty jsou rozmanitě zastupitelné a zaměnitelné

  • Globální krize – je i globální výzvou k zápasu za nové hodnotové orientace, na výzvu lze reagovat jen globálním přístupem, působit k tomu, aby lidé žili jinak, aby je k činnosti podněcovaly jiné hodnoty než dosud:

  • ochrana přírody a péče o ni místo hrabivého drancování a devastování

  • hospodárnost místo plýtvání

  • ochrana lidských práv, demokracie, humanity, solidarity a pluralismu místo bezostyšného sobectví, bratrovražedných bojů, intolerance,…

  • jen kvalitnějším vzděláním a výchovou lze čelit ohrožením a krizím

24. Mravní výchova žáků a studentů – cíle, proces a metody

Cíl:

Vytvoření uvědomělé autonomní řídící centrály v člověku, vědomého systému autoregulace, charakteru osobnosti.

Proces morálního jednání a motivy mohou být různé. Má několik fází:

  1. fáze –vlastní prospěch a navozování požitku (příjemnosti) předmorální, egoistická

  2. fáze – zde je regulace formou odměny a trestu, externí vnější morálka

  3. fáze – sociální ocenění/odmítnutí (vina, odmítnutí ostuda, pochvala, poděkování)

  4. fáze – vnitřní mravní principy, vědomí vlastní hodnoty (sebeúcty) vnitřní morálka

    • Nejobvyklejší postupy relativně ustálené a promyšlené, vedoucí za určitých podmínek v určitém sledu k projektovaným cílům výchovy, jsou v pedagogické literatuře popisovány a tříděny jako metody mravní výchovy

    • podle postavení vychovávajícího:

    • metody přímého působení – např. vysvětlování a přesvědčování, cvičení a navykání, hodnocení a přikazování

    • metody nepřímého působení – hrou, dramatizací, prací, sportem, uměním, sebevýchovou,…

    • podle stránek osobnosti, na které jsou metody převážně zaměřeny

    • kognitivní (rozum)

    • emotivní (cit)

    • aktivní (vůle, chování)

    • podle hlavního prostředku působení

    • slovní (slovo)

    • názorné (příklad)

    • činné (zkušenost z vlastní aktivity žáka)

    • podle stupně aktivity vychovávaných

    • pasivní – vychovávaní přijímají vychovatelovo působení – např. působení instruktivní, názorné, emotivní

    • aktivní – vychovávaní a vychovatelé jsou v interakci – např. rozhovor, cvičení, praktické uplatnění pravidel

    • samostatné – vychovávaní mají iniciativní podněty, samostatně navrhují i provádějí činnost, dovolávají se zájmu, pozornosti, uznání, případně rady a pomoci vychovávajícího

Obsah:

A. metoda mravního uvědomování

  • rozumové instrukce (požadavky, vysvětlování)

  • citové a názorové působení (vyvolávání a tlumení citů, přesvědčování, příklad)

  • rozvoj morálního úsudku (řešení mravních dilemat)

B.výchova mravní aktivity – usměrňování činnosti dětí a mládeže (režim cvičení, získávání,

Témata, do kterých materiál patří