Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
sebereflexe (svět. a život. názor, filozofie, náboženství), sebeřízení (morálka a mravnost) a sebevýraz
Lidské potřeby jsou značně obecné, hodnoty jsou rozmanitě zastupitelné a zaměnitelné
Globální krize – je i globální výzvou k zápasu za nové hodnotové orientace, na výzvu lze reagovat jen globálním přístupem, působit k tomu, aby lidé žili jinak, aby je k činnosti podněcovaly jiné hodnoty než dosud:
ochrana přírody a péče o ni místo hrabivého drancování a devastování
hospodárnost místo plýtvání
ochrana lidských práv, demokracie, humanity, solidarity a pluralismu místo bezostyšného sobectví, bratrovražedných bojů, intolerance,…
jen kvalitnějším vzděláním a výchovou lze čelit ohrožením a krizím
24. Mravní výchova žáků a studentů – cíle, proces a metody
Cíl:
Vytvoření uvědomělé autonomní řídící centrály v člověku, vědomého systému autoregulace, charakteru osobnosti.
Proces morálního jednání a motivy mohou být různé. Má několik fází:
fáze –vlastní prospěch a navozování požitku (příjemnosti) předmorální, egoistická
fáze – zde je regulace formou odměny a trestu, externí vnější morálka
fáze – sociální ocenění/odmítnutí (vina, odmítnutí ostuda, pochvala, poděkování)
fáze – vnitřní mravní principy, vědomí vlastní hodnoty (sebeúcty) vnitřní morálka
Nejobvyklejší postupy relativně ustálené a promyšlené, vedoucí za určitých podmínek v určitém sledu k projektovaným cílům výchovy, jsou v pedagogické literatuře popisovány a tříděny jako metody mravní výchovy
podle postavení vychovávajícího:
metody přímého působení – např. vysvětlování a přesvědčování, cvičení a navykání, hodnocení a přikazování
metody nepřímého působení – hrou, dramatizací, prací, sportem, uměním, sebevýchovou,…
podle stránek osobnosti, na které jsou metody převážně zaměřeny
kognitivní (rozum)
emotivní (cit)
aktivní (vůle, chování)
podle hlavního prostředku působení
slovní (slovo)
názorné (příklad)
činné (zkušenost z vlastní aktivity žáka)
podle stupně aktivity vychovávaných
pasivní – vychovávaní přijímají vychovatelovo působení – např. působení instruktivní, názorné, emotivní
aktivní – vychovávaní a vychovatelé jsou v interakci – např. rozhovor, cvičení, praktické uplatnění pravidel
samostatné – vychovávaní mají iniciativní podněty, samostatně navrhují i provádějí činnost, dovolávají se zájmu, pozornosti, uznání, případně rady a pomoci vychovávajícího
Obsah:
A. metoda mravního uvědomování
rozumové instrukce (požadavky, vysvětlování)
citové a názorové působení (vyvolávání a tlumení citů, přesvědčování, příklad)
rozvoj morálního úsudku (řešení mravních dilemat)
B.výchova mravní aktivity – usměrňování činnosti dětí a mládeže (režim cvičení, získávání,