Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
kázeň můžeme rozlišit podle různých hledisek:
podle specifičnosti sociálních oblastí (občanské, vojenské, školní, rodinná, sportovní, pracovní, církevní,…)
podle pedagogicko - psychologického kritéria (vynucená – uvědomělá; vnější – vnitřní; autoritativní - demokratická; formální – neformální)
vynucená, formální, vnější a autoritativní kázeň je zpravidla důsledkem vnějšího tlaku, obav, hrozeb a strachu vychovávaných – tím lze dosáhnout pouze poslušnosti, tj. vynuceného, dočasného a formálního respektování norem (ne vždy)
výsledkem výchovného působení je ukázněnost, opírá se o souhlas, normy a sebekontrolu, je to mravní nebo volní vlastnost celé osobnosti, je projevem její sociální a psychické zralosti
kázeň má několik funkcí:
didaktická – pomáhá v procesu učení
výchovná – pomáhá v procesu sebevýchovy
sociální – umožňuje a zvyšuje úspěchy společné práce a zabezpečuje postavení
prostředkem ke školní ukázněnosti je školní řád, který má být stručný, výstižný, splnitelný a kontrolovatelný
žákům musí být vysvětlen obsah jednotlivých pravidel školního řádu a proč mají tato pravidla dodržovat
při výchově k ukázněnosti mohou být využity všechny metody sociální a mravní výchovy
osvědčují se metody pochvaly, odměny a povzbuzení
nejlepší metodou jak nalézt problém a jeho řešení je rozmluva (partnerský dialog), která má několik kroků:
najít skutečný problém – žákovi naslouchat, nesnaží se vyslovovat uspěchané rady nebo soudy, je třeba klást klíčovou otázku: „Co ti připadá nejtěžší…“, projevit neverbální sympatie
dohodnout se na řešení – zeptat se žáka, jak bude problém řešit, pokud nepřijde s žádným řešením, navrhnout naše řešení
stanovit cíle
provést hodnocení – zajímat se zda se řešení problému uskutečnilo
partnerský dialog podporuje v žácích tendenci řešit své problémy samostatně, žáci na něj reagují výborně
přestupky proti danému řádu závisí na mnoha okolnostech
vliv organizace a úroveň obsahu vyučování
vztah k učiteli a spolužákům
psychický stav
atmosféra v rodině apod.
Pojetí autority učitele a vychovatele
Autorita
pojem odvozen z latinského podstatného jména auctor = rozmnožovatel, podporovatel, průvodce a slovesa augere = zvětšovat, rozmnožovat, zvelebovat
podstatné jméno auctoritas se předkládá jako záruka, jistota, spolehlivost, vážnost, moc, vliv
psychologická definice – status osoby ve vztahu mezi dvěma nebo více osobami (status, který lze získat nebo ztratit)
Podmínky vzniku autority:
může vzniknout pouze ve vztahu osob při sociální interakci
vztah je tedy jedním ze zdrojů autority učitele
základním společenským rysem je akceptace a respektování individuality
autorita vyrůstá z existence člověka, jejím nositelem i příjemcem je vždy konkrétní osoba