Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 3

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (965.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • kázeň můžeme rozlišit podle různých hledisek:

  • podle specifičnosti sociálních oblastí (občanské, vojenské, školní, rodinná, sportovní, pracovní, církevní,…)

  • podle pedagogicko - psychologického kritéria (vynucená – uvědomělá; vnější – vnitřní; autoritativní - demokratická; formální – neformální)

  • vynucená, formální, vnější a autoritativní kázeň je zpravidla důsledkem vnějšího tlaku, obav, hrozeb a strachu vychovávaných – tím lze dosáhnout pouze poslušnosti, tj. vynuceného, dočasného a formálního respektování norem (ne vždy)

  • výsledkem výchovného působení je ukázněnost, opírá se o souhlas, normy a sebekontrolu, je to mravní nebo volní vlastnost celé osobnosti, je projevem její sociální a psychické zralosti

  • kázeň má několik funkcí:

  • didaktická – pomáhá v procesu učení

  • výchovná – pomáhá v procesu sebevýchovy

  • sociální – umožňuje a zvyšuje úspěchy společné práce a zabezpečuje postavení

  • prostředkem ke školní ukázněnosti je školní řád, který má být stručný, výstižný, splnitelný a kontrolovatelný

  • žákům musí být vysvětlen obsah jednotlivých pravidel školního řádu a proč mají tato pravidla dodržovat

  • při výchově k ukázněnosti mohou být využity všechny metody sociální a mravní výchovy

  • osvědčují se metody pochvaly, odměny a povzbuzení

  • nejlepší metodou jak nalézt problém a jeho řešení je rozmluva (partnerský dialog), která má několik kroků:

  • najít skutečný problém – žákovi naslouchat, nesnaží se vyslovovat uspěchané rady nebo soudy, je třeba klást klíčovou otázku: „Co ti připadá nejtěžší…“, projevit neverbální sympatie

  • dohodnout se na řešení – zeptat se žáka, jak bude problém řešit, pokud nepřijde s žádným řešením, navrhnout naše řešení

  • stanovit cíle

  • provést hodnocení – zajímat se zda se řešení problému uskutečnilo

  • partnerský dialog podporuje v žácích tendenci řešit své problémy samostatně, žáci na něj reagují výborně

  • přestupky proti danému řádu závisí na mnoha okolnostech

  • vliv organizace a úroveň obsahu vyučování

  • vztah k učiteli a spolužákům

  • psychický stav

  • atmosféra v rodině apod.

Pojetí autority učitele a vychovatele

  • Autorita

  • pojem odvozen z latinského podstatného jména auctor = rozmnožovatel, podporovatel, průvodce a slovesa augere = zvětšovat, rozmnožovat, zvelebovat

  • podstatné jméno auctoritas se předkládá jako záruka, jistota, spolehlivost, vážnost, moc, vliv

  • psychologická definicestatus osoby ve vztahu mezi dvěma nebo více osobami (status, který lze získat nebo ztratit)

  • Podmínky vzniku autority:

  • může vzniknout pouze ve vztahu osob při sociální interakci

  • vztah je tedy jedním ze zdrojů autority učitele

  • základním společenským rysem je akceptace a respektování individuality

  • autorita vyrůstá z existence člověka, jejím nositelem i příjemcem je vždy konkrétní osoba

Témata, do kterých materiál patří