Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
M. příkladu
úkolem je upevnit žádoucí chování dětí vytvořením názorných a přitažlivých vzorů chování
metody rozvoje morálního úsudku
m. řešení mravních dilemat
cílem mravní výchovy je vést od morální heteronomie (závislosti na autoritách) k morální autonomii (rozhodující je vlastní kultivované svědomí)
předpokládá, že si učitel shromáždí soubor mikropříběhů, které obsahují morální problémy, v diskusi s žáky se tyto problémy pak řeší
metody výchovy mravní aktivity
Metody usměrňování činnosti dětí a mládeže
M. režimu
umožňuje vypěstovat žádoucí návyky tím, že dětskou činnost podřizuje určité pravidelnosti, určitému řádu
režimu se užívá v modalitě časové (režim dne, týdne) a v modalitě funkční (režim čistoty, šatny, jídelny,…)
obsah režimu je proměnlivý, časový režim se mění s věkem dítěte a s výchovnou situací (škola, letní tábor,…), funkční platí potud, pokud nejsou příslušné návyky upevněny, pak bývá nahrazován režimem novým, obecnějším, složitějším
některé stránky režimu musí být trvalé – účelnost, přesnost, všeobecnost a určitost
m. cvičení
zaměřena na výchovu žádoucí činnosti dětí, zaměřuje se na vlastní průběh činnosti, která je prostředkem výchovy morálních vlastností
cvičením rozumíme mnohonásobné opakování požadovaného jednání, metodou cvičení vytváříme návyky mravního jednání
výsledkem cvičení je zvyk, totiž potřeba jednat navyklým způsobem
dril je nácvik řízený vědomím, směřuje k dokonalé automatizaci (např. psaní, čtení, násobilka,…)
vedle přirozených cvičení provádějí učitelé s dětmi i umělá cvičení, umělá cvičení bývají motivována hrou, nápravou toho, co bylo špatně, nácvikem žádoucí činnosti
M. získávání
projev očekávání – je znám ve dvou variantách: jako projev důvěry a jako projev pochybností, pedagog dává najevo naději nebo přesvědčení, že dítě bude jednat správně, nepřipouští možnost, že by mohlo selhat
slib a výstraha – nespoléhají na cit dítěte, připojuje navíc ještě představu kladných nebo záporných následků chování, tím posiluje účinnost výchovných požadavků a podporuje správný směr budoucího jednání dítěte; sliby a výstrahy je nutno plnit, plané sliby a plané hrozby podkopávají autoritu vychovatele
soutěžení – stejné podmínky pro všechny soutěžící, jednoduchá kritéria pro posuzování činnosti a objektivní hodnocení výsledků
závazek – podněcuje žádoucí aktivitu žáka, který vzal na sebe nějaký úkol, žák je vázán dostát slibu i pocitem odpovědnosti před učitelem a před spolužáky, před nimiž byl vysloven; závazek musí být neformální, musí vyplývat přirozeně ze situace, musí být kontrolovatelný, splnitelný, musí být skutečně dodržován nebo plněn