Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 3

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (965.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. M. příkladu

  • úkolem je upevnit žádoucí chování dětí vytvořením názorných a přitažlivých vzorů chování

  1. metody rozvoje morálního úsudku

  1. m. řešení mravních dilemat

  • cílem mravní výchovy je vést od morální heteronomie (závislosti na autoritách) k morální autonomii (rozhodující je vlastní kultivované svědomí)

  • předpokládá, že si učitel shromáždí soubor mikropříběhů, které obsahují morální problémy, v diskusi s žáky se tyto problémy pak řeší

  1. metody výchovy mravní aktivity

  1. Metody usměrňování činnosti dětí a mládeže

  1. M. režimu

  • umožňuje vypěstovat žádoucí návyky tím, že dětskou činnost podřizuje určité pravidelnosti, určitému řádu

  • režimu se užívá v modalitě časové (režim dne, týdne) a v modalitě funkční (režim čistoty, šatny, jídelny,…)

  • obsah režimu je proměnlivý, časový režim se mění s věkem dítěte a s výchovnou situací (škola, letní tábor,…), funkční platí potud, pokud nejsou příslušné návyky upevněny, pak bývá nahrazován režimem novým, obecnějším, složitějším

  • některé stránky režimu musí být trvalé – účelnost, přesnost, všeobecnost a určitost

  1. m. cvičení

  • zaměřena na výchovu žádoucí činnosti dětí, zaměřuje se na vlastní průběh činnosti, která je prostředkem výchovy morálních vlastností

  • cvičením rozumíme mnohonásobné opakování požadovaného jednání, metodou cvičení vytváříme návyky mravního jednání

  • výsledkem cvičení je zvyk, totiž potřeba jednat navyklým způsobem

  • dril je nácvik řízený vědomím, směřuje k dokonalé automatizaci (např. psaní, čtení, násobilka,…)

  • vedle přirozených cvičení provádějí učitelé s dětmi i umělá cvičení, umělá cvičení bývají motivována hrou, nápravou toho, co bylo špatně, nácvikem žádoucí činnosti

  1. M. získávání

  • projev očekávání – je znám ve dvou variantách: jako projev důvěry a jako projev pochybností, pedagog dává najevo naději nebo přesvědčení, že dítě bude jednat správně, nepřipouští možnost, že by mohlo selhat

  • slib a výstraha – nespoléhají na cit dítěte, připojuje navíc ještě představu kladných nebo záporných následků chování, tím posiluje účinnost výchovných požadavků a podporuje správný směr budoucího jednání dítěte; sliby a výstrahy je nutno plnit, plané sliby a plané hrozby podkopávají autoritu vychovatele

  • soutěžení – stejné podmínky pro všechny soutěžící, jednoduchá kritéria pro posuzování činnosti a objektivní hodnocení výsledků

  • závazek – podněcuje žádoucí aktivitu žáka, který vzal na sebe nějaký úkol, žák je vázán dostát slibu i pocitem odpovědnosti před učitelem a před spolužáky, před nimiž byl vysloven; závazek musí být neformální, musí vyplývat přirozeně ze situace, musí být kontrolovatelný, splnitelný, musí být skutečně dodržován nebo plněn

Témata, do kterých materiál patří