Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Zdroje autority učitele:
Společná činnost, která spojuje v určitém tématu - oboru
učitel zakládá svoji autoritu na jiných kvalitách, nejenom na nutných znalostech (např. učitel ČJ nemůže chybovat ve vyjmenovaných slovech,…)
touto kvalitou je schopnost rozlišovat
schopnost rozpoznávat důležité od nepodstatného
učitel, chce-li být považován za autoritu, by měl umět ocenit a pochválit i velmi drobný úspěch
při hodnocení se předpokládá znalost hodnocené věci, znalost osobnosti toho, kdo je hodnocen
další zdroj autority spočívá v aktivním řízení (učitel určuje průběh dění, i když zdánlivě není dominantní)
autoritu učitele vymezujeme jako „neustále se opakující službu “ (v historii měli největší autoritu lidé nesledující vlastní prospěch, ale jednající pro blaho druhých)
cílem autority učitele nemůže být bezmezné ovládnutí žáka nebo podat svět pouze podle představ učitele, ale pomoc každému v nalezení jeho vlastní orientace
autorita je jedním ze zákl. atributů každého člověka
učitel v roli vychovatele by měl:
vést žáka k poznání skutečnosti na základě jeho vlastní zkušenosti
preferovat formativní, výchovné a produkční aktivity na úkor informativních, vzdělávacích a reprodukčních činností
rozvíjet žákovu schopnost sociální percepce
přimět žáka k optimálnímu rozvoji jeho individuálních možností
naučit žáka kompenzovat své osobní nedostatky či handicap
vést žáka k uvědomování si vlastní identity a sebejistoty
rozvíjet žákovy verbální a neverbální komunikativní dovednosti
podněcovat žákovy zájmy a získávat ho pro školu a vzdělání, atd.
Učitel vychovává především prostřednictvím konkrétního učiva (tedy vzděláváním)
Učitel by měl:
projevovat zájem o žáka
často chválit
stanovit jasná pravidla a důsledně a spravedlivě je uplatňovat
oslovovat žáky jménem
projevovat žákům běžnou zdvořilou úctu („prosím“, „děkuji“)
nikdy nikoho nezesměšňovat
mít profesionální přístup k učení
mít trpělivost
mít zájem o názory, pocity a potřeby žáků
mít klidný a sebejistý,neformální styl
Měl by se vyvarovat:
ignorace žáka
omezení možnosti klást otázky
zesměšňování žáků
sarkasmu, nepřátelství
arogance
skákání do řeči
neschopnosti podnítit žáka k diskusi
26. Výchovné otázky v alternativním školství
Souběžně s proměnami pedagogické teorie se v průběhu 20. st. objevují v Evropě i v USA pokusy o nový model školy, která by více než škola tradiční uplatnila moderní principy vzdělávání a výchovy mladé generace.
Takové snahy samozřejmě nejsou zcela nové (viz „dům radosti“ Vittorina da Feltre nebo pansofickou školu Komenského v Blatném Potoce), ve 20. st. však počet takových pokusů narůstá a tzv. alternativní školy se stávají pedagogickými laboratořemi, kde se hledají a ověřují postupy, aplikující výsledky moderní pedagogické teorie.
Společným rysem těchto alternativních škol je důraz na žákovu i učitelovu svobodu, na rozvoj samostatnosti a kreativity a na využití netradičních a nestereotypních forem a metod vyučování.
Kritika herbartovské školy: škola je pasivní, nedostatečně se obrací na dítě, drezúra
Všem směrům je společná: idea humanizace (pedocentrický přístup)