Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 3

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (965.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • Zdroje autority učitele:

  • Společná činnost, která spojuje v určitém tématu - oboru

  • učitel zakládá svoji autoritu na jiných kvalitách, nejenom na nutných znalostech (např. učitel ČJ nemůže chybovat ve vyjmenovaných slovech,…)

  • touto kvalitou je schopnost rozlišovat

  • schopnost rozpoznávat důležité od nepodstatného

  • učitel, chce-li být považován za autoritu, by měl umět ocenit a pochválit i velmi drobný úspěch

  • při hodnocení se předpokládá znalost hodnocené věci, znalost osobnosti toho, kdo je hodnocen

  • další zdroj autority spočívá v aktivním řízení (učitel určuje průběh dění, i když zdánlivě není dominantní)

  • autoritu učitele vymezujeme jako „neustále se opakující službu “ (v historii měli největší autoritu lidé nesledující vlastní prospěch, ale jednající pro blaho druhých)

  • cílem autority učitele nemůže být bezmezné ovládnutí žáka nebo podat svět pouze podle představ učitele, ale pomoc každému v nalezení jeho vlastní orientace

  • autorita je jedním ze zákl. atributů každého člověka

  • učitel v roli vychovatele by měl:

  • vést žáka k poznání skutečnosti na základě jeho vlastní zkušenosti

  • preferovat formativní, výchovné a produkční aktivity na úkor informativních, vzdělávacích a reprodukčních činností

  • rozvíjet žákovu schopnost sociální percepce

  • přimět žáka k optimálnímu rozvoji jeho individuálních možností

  • naučit žáka kompenzovat své osobní nedostatky či handicap

  • vést žáka k uvědomování si vlastní identity a sebejistoty

  • rozvíjet žákovy verbální a neverbální komunikativní dovednosti

  • podněcovat žákovy zájmy a získávat ho pro školu a vzdělání, atd.

  • Učitel vychovává především prostřednictvím konkrétního učiva (tedy vzděláváním)

  • Učitel by měl:

  • projevovat zájem o žáka

  • často chválit

  • stanovit jasná pravidla a důsledně a spravedlivě je uplatňovat

  • oslovovat žáky jménem

  • projevovat žákům běžnou zdvořilou úctu („prosím“, „děkuji“)

  • nikdy nikoho nezesměšňovat

  • mít profesionální přístup k učení

  • mít trpělivost

  • mít zájem o názory, pocity a potřeby žáků

  • mít klidný a sebejistý,neformální styl

  • Měl by se vyvarovat:

  • ignorace žáka

  • omezení možnosti klást otázky

  • zesměšňování žáků

  • sarkasmu, nepřátelství

  • arogance

  • skákání do řeči

  • neschopnosti podnítit žáka k diskusi

26. Výchovné otázky v alternativním školství

  • Souběžně s proměnami pedagogické teorie se v průběhu 20. st. objevují v Evropě i v USA pokusy o nový model školy, která by více než škola tradiční uplatnila moderní principy vzdělávání a výchovy mladé generace.

  • Takové snahy samozřejmě nejsou zcela nové (viz „dům radosti“ Vittorina da Feltre nebo pansofickou školu Komenského v Blatném Potoce), ve 20. st. však počet takových pokusů narůstá a tzv. alternativní školy se stávají pedagogickými laboratořemi, kde se hledají a ověřují postupy, aplikující výsledky moderní pedagogické teorie.

  • Společným rysem těchto alternativních škol je důraz na žákovu i učitelovu svobodu, na rozvoj samostatnosti a kreativity a na využití netradičních a nestereotypních forem a metod vyučování.

  • Kritika herbartovské školy: škola je pasivní, nedostatečně se obrací na dítě, drezúra

  • Všem směrům je společná: idea humanizace (pedocentrický přístup)

Témata, do kterých materiál patří