Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
idea demokratizace (i děti se mohou podílet)
princip svobody (časem se zjistilo, že musí mít hranice,
někteří ho přecenili – antipedagogika)
Alternativní školy:
východisko – kritika dosavadního školství – kritika přílišného intelektualismu:
tradiční škola má málo výchov, málo zdravotních aspektů ve škole
jednostranné preferování učení a malý rozvoj tvořivé činnosti
vytýkání – obětuje dětství přípravě na to, co jednou možná bude
tradiční škola má nepřiměřený poměr drilu
odtržení klasické školy od společnosti
základní inovační záměry: změna orientace školy
komplexní rozvoj osobnosti – stránka citová, volní,…
nahradit dosavadní školu učení novou tvůrčí školou
posílení výchov – pracovní, estetická, tělesná,…
snaha o posílení mravní výchovy
formy skupinové a individuální výchovy
posílení úlohy hry
členění žáků podle zájmů
snaha nahradit autoritativní vztah vztahem partnerským
Výukové cíle: alternativní směry, jako škola waldorfská, montessoriovská, jenská, vyzvedají jako cílové kvality aktivnost, tvořivost, solidaritu apod.
Reformní a alternativní pedagogika 20. století – zdůrazňuje princip aktivnosti, samostatnosti, přiměřenosti, tvořivosti
27. Pedagogická diagnostika žáka a školní třídy. Sebereflexe učitelova výchovného působení.
Pedagogická diagnostika je speciální disciplína, která se zabývá objektivním zjišťováním, posuzováním a hodnocením vnitřních a vnějších podmínek i průběhu a výsledků výchovně vzdělávacího procesu.
cílem pedagog. diagnostiky je poznání, posouzení, hodnocení, pedagogická diagnóza a přijetí pedagogických opatření k celkovému rozvoji žáka
může plnit několik funkcí:
poznávací (vývoj žáka a příčiny vývoje, stav a vliv podmínek)
orientační (např. v počáteční fázi poznávání)
kontrolní (např. ověření účinnosti přijatých opatření)
stimulační (upevnění určité dosažené kvality)
hodnotící (dílčí i komplexní hodnocení dosažené úrovně osobnostních, výchovných a učebních výsledků)
prognostická (návrh opatření z hlediska zjištěných faktů a blízkých i perspektivních cílů)
diagnostikování musíme provádět průběžně ve všech fázích výchovné a učební činnosti, učitel musí průběžně poznávat celý učební proces žáka.
Fáze diagnostické činnosti učitele:
retróza – zjišťování a hodnocení vybraných faktorů výchovy a vzdělávání
Analýza – pedagogická rozvaha, odhalování vnějších a vnitřních znaků, vztahů, příčin a souvislostí
Diagnóza – stanovení hodnotících závěrů na základě zjištění analýzy informací
Prognóza – předpověď dalšího rozvoje, projektování nových úkolů z hlediska perspektivních cílů na základě analýzy diagnózy
Opatření – pedagogický návod jak dosáhnout lepších výsledků navozováním kladných změn. Musí respektovat současný stupeň rozvoje, který byl stanoven diagnózou