Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 3

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (965.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

idea demokratizace (i děti se mohou podílet)

princip svobody (časem se zjistilo, že musí mít hranice,

někteří ho přecenili – antipedagogika)

Alternativní školy:

  • východiskokritika dosavadního školstvíkritika přílišného intelektualismu:

  • tradiční škola má málo výchov, málo zdravotních aspektů ve škole

  • jednostranné preferování učení a malý rozvoj tvořivé činnosti

  • vytýkání – obětuje dětství přípravě na to, co jednou možná bude

  • tradiční škola má nepřiměřený poměr drilu

  • odtržení klasické školy od společnosti

  • základní inovační záměry: změna orientace školy

  • komplexní rozvoj osobnosti – stránka citová, volní,…

  • nahradit dosavadní školu učení novou tvůrčí školou

  • posílení výchov – pracovní, estetická, tělesná,…

  • snaha o posílení mravní výchovy

  • formy skupinové a individuální výchovy

  • posílení úlohy hry

  • členění žáků podle zájmů

  • snaha nahradit autoritativní vztah vztahem partnerským

  • Výukové cíle: alternativní směry, jako škola waldorfská, montessoriovská, jenská, vyzvedají jako cílové kvality aktivnost, tvořivost, solidaritu apod.

  • Reformní a alternativní pedagogika 20. století – zdůrazňuje princip aktivnosti, samostatnosti, přiměřenosti, tvořivosti

27. Pedagogická diagnostika žáka a školní třídy. Sebereflexe učitelova výchovného působení.

  • Pedagogická diagnostika je speciální disciplína, která se zabývá objektivním zjišťováním, posuzováním a hodnocením vnitřních a vnějších podmínek i průběhu a výsledků výchovně vzdělávacího procesu.

  • cílem pedagog. diagnostiky je poznání, posouzení, hodnocení, pedagogická diagnóza a přijetí pedagogických opatření k celkovému rozvoji žáka

  • může plnit několik funkcí:

  • poznávací (vývoj žáka a příčiny vývoje, stav a vliv podmínek)

  • orientační (např. v počáteční fázi poznávání)

  • kontrolní (např. ověření účinnosti přijatých opatření)

  • stimulační (upevnění určité dosažené kvality)

  • hodnotící (dílčí i komplexní hodnocení dosažené úrovně osobnostních, výchovných a učebních výsledků)

  • prognostická (návrh opatření z hlediska zjištěných faktů a blízkých i perspektivních cílů)

  • diagnostikování musíme provádět průběžně ve všech fázích výchovné a učební činnosti, učitel musí průběžně poznávat celý učební proces žáka.

  • Fáze diagnostické činnosti učitele:

  • retróza – zjišťování a hodnocení vybraných faktorů výchovy a vzdělávání

  • Analýza – pedagogická rozvaha, odhalování vnějších a vnitřních znaků, vztahů, příčin a souvislostí

  • Diagnóza – stanovení hodnotících závěrů na základě zjištění analýzy informací

  • Prognóza – předpověď dalšího rozvoje, projektování nových úkolů z hlediska perspektivních cílů na základě analýzy diagnózy

  • Opatření – pedagogický návod jak dosáhnout lepších výsledků navozováním kladných změn. Musí respektovat současný stupeň rozvoje, který byl stanoven diagnózou

Témata, do kterých materiál patří