Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




430056-Palickova_Monika-ITV-skupina_Dr._Vodove_tzvw1

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.33 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Ještě chvíli jsme pokus pozorovali a poté se posunuli dál. 

Chemikův  had:  U  dalšího  pokusu  jsme  se  zeptali,  zda  můžou  mít  chemici  v  laboratoři  zvířata. 

Odpověděli nám, že ne kvůli hygieně. Řekli jsme jim, že je to pravda, ale že chemici jsou chytří a můžou si 
vyrobit  své zvíře pomocí jednoduchých  ingrediencí a že  nejraději  mají  chemici hady.  Žákům  jsme řekli,  že 
k výrobě hada jsou zapotřebí pomůcky  a  chemikálie,  které  nejsou zdraví  škodlivé a  můžou je najít  doma. 
(Pomůcky a postup viz příloha IV. – chemikův had). Cigaretový popel v tomto pokusu slouží jako katalyzátor 
reakce. Katalyzátory jsou chemické látky ovlivňující průběh, především rychlost, reakcí. Chemické reakce se 
účastní,  ale  nijak  nemění  svoje  složení,  po  reakci  zůstávají  nezměněny.  Pokusem  si studenti  ověří,  že  při 
hoření jedlé sody vzniká oxid uhličitý, díky němuž cigaretový popel získá tvar hada. 
Nechali jsme žáky, aby připravili směs sody a cukru v poměru 1:9, další žáci nasypali popel do porcelánové 
misky  a  smíchali  ho  s lihem,  aby  měl  popel  konzistenci  „máku  do  buchet“.  Poté  žáci  do  popela  udělali 
důlek, do kterého nasypali směs sody s cukrem. Poté jsme jednomu statečnému žákovi zapálili špejli, kterou 
zapálil směs lihu a popela. Pozorovali jsme společně co se děje. Zjistili jsme, že had po zapálení popela roste. 
Ptali  jsme  se,  jestli  žáci  vědí,  co  je  to  katalyzátor.  Většinou  to  nikdo  nevěděl,  až na  pár  kluků,  kteří  nám 
oznámili, že je to něco v automobilu. Poté jsme vysvětlili, že katalyzátor reakci urychluje, ale sám se v reakci 
nemění. Po vyhoření lihu a proběhnutí reakce jsme žákům dali sáhnout na výsledného „hada“. Zjistili, že je 

Témata, do kterých materiál patří