430056-Palickova_Monika-ITV-skupina_Dr._Vodove_tzvw1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Ještě chvíli jsme pokus pozorovali a poté se posunuli dál.
Chemikův had: U dalšího pokusu jsme se zeptali, zda můžou mít chemici v laboratoři zvířata.
Odpověděli nám, že ne kvůli hygieně. Řekli jsme jim, že je to pravda, ale že chemici jsou chytří a můžou si
vyrobit své zvíře pomocí jednoduchých ingrediencí a že nejraději mají chemici hady. Žákům jsme řekli, že
k výrobě hada jsou zapotřebí pomůcky a chemikálie, které nejsou zdraví škodlivé a můžou je najít doma.
(Pomůcky a postup viz příloha IV. – chemikův had). Cigaretový popel v tomto pokusu slouží jako katalyzátor
reakce. Katalyzátory jsou chemické látky ovlivňující průběh, především rychlost, reakcí. Chemické reakce se
účastní, ale nijak nemění svoje složení, po reakci zůstávají nezměněny. Pokusem si studenti ověří, že při
hoření jedlé sody vzniká oxid uhličitý, díky němuž cigaretový popel získá tvar hada.
Nechali jsme žáky, aby připravili směs sody a cukru v poměru 1:9, další žáci nasypali popel do porcelánové
misky a smíchali ho s lihem, aby měl popel konzistenci „máku do buchet“. Poté žáci do popela udělali
důlek, do kterého nasypali směs sody s cukrem. Poté jsme jednomu statečnému žákovi zapálili špejli, kterou
zapálil směs lihu a popela. Pozorovali jsme společně co se děje. Zjistili jsme, že had po zapálení popela roste.
Ptali jsme se, jestli žáci vědí, co je to katalyzátor. Většinou to nikdo nevěděl, až na pár kluků, kteří nám
oznámili, že je to něco v automobilu. Poté jsme vysvětlili, že katalyzátor reakci urychluje, ale sám se v reakci
nemění. Po vyhoření lihu a proběhnutí reakce jsme žákům dali sáhnout na výsledného „hada“. Zjistili, že je