430056-Palickova_Monika-ITV-skupina_Dr._Vodove_tzvw1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
6
velice lehký a hebký na dotek. Poté jsme řekli, aby si šli všichni poté, co sahali na hada umýt ruce a že
budeme pokračovat v dalším pokusu.
Chemikova zahrádka: U následujícího pokusu jsme se žáků ptali, jak by se dala zútulnit laboratoř.
Měli různé návrhy jako obrazy a květiny tak jsme jim řekli, že mají s květinami pravdu. Oznámili jsme jim, že
budeme dělat chemikovu zahrádku v roztoku vodního skla.
Pokusem si studenti ověřili, že vodní sklo reaguje s vhozeným krystalem na nerozpustný příslušný křemičitan.
Reakce probíhá stále dokola a tím zahrádka roste. Ptali jsme se jich, jestli vědí, co to je a na co se používá
nebo dřív používalo. Nikdo nevěděl tak jsme jim vysvětlili, že vodní sklo je roztok křemičitanu sodného a že se
dříve používalo přes zimu na uchovávání čerstvých vajec a že v dnešní době se používá přísada do omítek
a do nátěrů. Řekli jsme jim, aby si udělali dvojice, popřípadě trojice a do přichystané skleničky smíchali vodu
s vodním sklem 1:1 (od oka). Poté jsme jim ukázali chemikálie, ze kterých si budou zahrádku připravovat. K
dispozici měli pentahydrát síranu měďnatého (modrou skalici), heptahydrát síranu zinečnatého (bílou skalici)
a chlorid nikelnatý. Poté měl každý žák možnost vybrat si chemikáli , jakou chtěl a v jakémkoliv množství a
vhodit ji do roztoku vodního skla s vodou. Poté žáci sledovali, co se ve sklenici děje. Viděli, jak krystaly před
očima rostou. Některé rychleji a některé pomaleji. Vysvětlili jsme jim princip růstu krystalů tak že krystaly jsou
ve vodě rozpustné, takže se snaží rozpustit, ale přítomné vodní sklo jim v tom brání tak, že vznikají
nerozpustné křemičitany na povrchu. Pokaždé když se uvolní kousek rozpuštěné látky směrem nahoru tak
díky sklu ztvrdne a tvoří se krásná zahrádka. Po chvíli si žáci skleničky uzavřeli víčkem a podepsali, aby mohli