Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




430056-Palickova_Monika-ITV-skupina_Dr._Vodove_tzvw1

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.33 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

velice  lehký  a  hebký  na  dotek.  Poté  jsme  řekli,  aby  si  šli  všichni  poté,  co  sahali  na  hada  umýt  ruce  a  že 

budeme pokračovat v dalším pokusu.  

Chemikova  zahrádka:  U  následujícího  pokusu  jsme  se  žáků  ptali,  jak  by  se  dala  zútulnit  laboratoř. 

Měli různé návrhy jako obrazy a květiny tak jsme jim řekli, že mají s květinami pravdu. Oznámili jsme jim, že 
budeme dělat chemikovu zahrádku v roztoku vodního skla. 
Pokusem si studenti ověřili, že vodní sklo reaguje s vhozeným krystalem na nerozpustný příslušný křemičitan. 
Reakce probíhá stále dokola a tím zahrádka roste. Ptali jsme se jich, jestli vědí, co to je a na co se používá 
nebo dřív používalo. Nikdo nevěděl tak jsme jim vysvětlili, že vodní sklo je roztok křemičitanu sodného a že se 
dříve používalo přes zimu na uchovávání čerstvých vajec a že v dnešní době se používá přísada do omítek 
a do nátěrů. Řekli jsme jim, aby si udělali dvojice, popřípadě trojice a do přichystané skleničky smíchali vodu 
s vodním sklem 1:1 (od oka). Poté jsme jim ukázali chemikálie, ze kterých si budou zahrádku připravovat. K 
dispozici měli pentahydrát síranu měďnatého (modrou skalici), heptahydrát síranu zinečnatého (bílou skalici) 
a chlorid nikelnatý. Poté měl každý žák možnost vybrat si chemikáli , jakou chtěl a v jakémkoliv množství a 
vhodit ji do roztoku vodního skla s vodou. Poté žáci sledovali, co se ve sklenici děje. Viděli, jak krystaly před 
očima rostou. Některé rychleji a některé pomaleji. Vysvětlili jsme jim princip růstu krystalů tak že krystaly jsou 
ve  vodě  rozpustné,  takže  se  snaží  rozpustit,  ale  přítomné  vodní  sklo  jim  v  tom  brání  tak,  že  vznikají 
nerozpustné  křemičitany  na  povrchu.  Pokaždé  když  se uvolní  kousek rozpuštěné  látky  směrem  nahoru  tak 
díky sklu ztvrdne a tvoří se krásná zahrádka. Po chvíli si žáci skleničky uzavřeli víčkem a podepsali, aby mohli 

Témata, do kterých materiál patří