430056-Palickova_Monika-ITV-skupina_Dr._Vodove_tzvw1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
černou pleťovou masku, která měla evokovat pleť obyvatel afrického kontinentu.
Vrstvy Země: Když jsme jim tedy představili téma, pohyb litosférických desek a sopečná činnost, tak
jsme se pustili do vypracování cestovatelského deníku (viz příloha I . – cestovatelský deník). Žáci učivo
probírali již v prvním pololetí 6. ročníku a bylo tedy pochopitelné, že problematiku neovládali bezchybně.
První úkol se zabýval jednotlivými vrstvami Země a jejich vlastnostmi, k čemuž jsme využili vlastní náčrtek
představující průřez Zemí (obr. 32).
Litosférické desky: Ve druhém úkolu měli žáci vyhledat pomocí atlasu největší litosférické desky světa
a vypsat je. Dále měli žáci za úkol zjistit, na které litosférické desce se nacházejí určité zeměpisné objekty
(Mt. Everest, ZŠ Bosonožská, Kalifornie, Středoatlantský hřbet, Tasmánie). V případě, že tyto objekty neznali,
tak jsme je odkázali na rejstřík v zadní části atlasu. Jednalo se o jednodušší úkoly, které měly zapojit žáky, aby
se nebáli mluvit. Další cvičení byla náročnější, kde jsme přidali pohyb a s ním spojenou geomorfologickou
činnost. V těchto úkolech jsme postupně probrali, jak dané pochody fungují a co způsobují. K lepšímu
pochopení jsme pro žáky měli přichystaný obrázek ukazující přesné pohyby litosférických desek (obr. 33).
Zlomy: V následujícím úkolu jsme je nechali nabyté vědomosti aplikovat. Ukázali jsme jim obrázek
konkrétní situace na Zemi (obr. 34) a zeptali se, jaký pohyb litosférických desek zapříčinil právě tuto situaci.