430056-Palickova_Monika-ITV-skupina_Dr._Vodove_tzvw1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Hlavní část (2–5 vyučovací hodina):
Stanoviště přírodopis
Žáky jsme nejprve tematicky uvítali pozdravem „Vítejte v Americe“. Tím, že jsme byli tematicky
oblečení, jsme je vyzvali, aby zkusili uhádnout, za koho se vydáváme a odkud můžeme být. Žáci se od nás
dozvěděli, že představujeme americké domorodce z oblasti tropických deštných pralesů. Na obrázku
(obr. 1) jsme žákům ukázali, kde se deštné pralesy vyskytují a pak jsme se zeptali, který z deštných lesů je
největší. Následně jsme jim ukázali obrázek Amazonského deštného prales společně s obrázkem jeho
postupného mizení (obr. 2). Pověděli jsme si informace o druhové rozmanitosti organismů v tomto
ekosystému, uvedli jsme, že poměrové zastoupení rozmanitosti zdejších druhů vzhledem k rozmanitosti
rostlinných i živočišných druhů celého světa je asi 2/3. Zaměřili jsme se na nepostradatelný význam deštných
lesů pro život na planetě, tedy hlavně na proces fotosyntézy. Žákům bylo zdůrazněno, že rostliny netvoří
kyslík jako hlavní produkt fotosyntézy, ale tvoří hlavně cukr – glukózu, který je pro ně významným zdrojem
energie. Zabývali jsme se také problémy spojenými s kácením a vypalováním deštných lesů, jelikož v dnešní
době dochází k úbytku pralesů. Jednou z příčin je kácení kvůli spotřebě dřeva. Dále pralesy člověk ohrožuje
jejich vypalováním, aby získal půdu pro zemědělství. Půda však vydrží úrodná jen několik let, což vede k
ničení dalších částí pralesa. Odhaduje se, že za posledních 100 let, zmizelo více než 50 % rozlohy tropických
deštných lesů, což jsme si ukázali na obrázku odlesňování Amazonského pralesa (obr. 3). Hlavními problémy
jsou povodně, sesuvy půd, půdní eroze atd. dále možné sucho v důsledku poklesu srážek, ohrožení druhů
žijících a rostoucích v deštných lesech. Ohroženi jsou také domorodí obyvatelé, jejichž kultura je spojena s
pralesy. Může také dojít ke zvyšování globálního oteplování planety, což bude mít negativní vliv na světové
klima. Po celou dobu jsme výklad doplňovali mapami a obrázky. Během výkladu a si žáci začali postupně