Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




430056-Palickova_Monika-ITV-skupina_Dr._Vodove_tzvw1

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.33 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Hlavní část (2–5 vyučovací hodina): 
Stanoviště přírodopis 

Žáky  jsme  nejprve  tematicky  uvítali  pozdravem  „Vítejte  v Americe“.  Tím,  že  jsme  byli  tematicky 

oblečení, jsme je vyzvali, aby zkusili uhádnout, za koho se vydáváme a odkud můžeme být. Žáci se od nás 
dozvěděli,  že  představujeme  americké  domorodce  z oblasti  tropických  deštných  pralesů.  Na  obrázku 
(obr. 1)  jsme  žákům  ukázali,  kde  se  deštné  pralesy  vyskytují  a  pak  jsme  se  zeptali,  který  z deštných  lesů  je 
největší.  Následně  jsme  jim  ukázali  obrázek  Amazonského  deštného  prales  společně  s obrázkem  jeho 
postupného  mizení  (obr.  2).  Pověděli  jsme  si  informace  o  druhové  rozmanitosti  organismů  v tomto 
ekosystému,  uvedli  jsme,  že  poměrové  zastoupení  rozmanitosti  zdejších  druhů  vzhledem  k rozmanitosti 
rostlinných i živočišných druhů celého světa je asi 2/3. Zaměřili jsme se na nepostradatelný význam deštných 
lesů  pro  život  na  planetě,  tedy  hlavně  na  proces  fotosyntézy.  Žákům  bylo  zdůrazněno,  že  rostliny  netvoří 
kyslík  jako  hlavní  produkt  fotosyntézy,  ale  tvoří  hlavně  cukr  –  glukózu,  který  je pro  ně významným  zdrojem 
energie. Zabývali jsme se také problémy spojenými s kácením a vypalováním deštných lesů, jelikož v dnešní 
době dochází k úbytku pralesů. Jednou z příčin je kácení kvůli spotřebě dřeva. Dále pralesy člověk ohrožuje 
jejich  vypalováním,  aby  získal  půdu  pro  zemědělství.  Půda  však  vydrží  úrodná  jen  několik  let,  což  vede  k 
ničení dalších částí pralesa. Odhaduje se, že za posledních 100 let, zmizelo více než 50 % rozlohy tropických 
deštných lesů, což jsme si ukázali na obrázku odlesňování Amazonského pralesa (obr. 3). Hlavními problémy 
jsou povodně, sesuvy půd, půdní eroze atd. dále možné sucho v důsledku poklesu srážek, ohrožení druhů 
žijících a rostoucích v deštných lesech. Ohroženi jsou také domorodí obyvatelé, jejichž kultura je spojena s 
pralesy. Může také dojít ke zvyšování globálního oteplování planety, což bude mít negativní vliv na světové 
klima. Po celou dobu jsme výklad doplňovali mapami a obrázky. Během výkladu a si žáci začali postupně 

Témata, do kterých materiál patří