430056-Palickova_Monika-ITV-skupina_Dr._Vodove_tzvw1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
5
položili otázku, jaké dopravní prostředky to mohou být. Jejich odpověď nejčastěji byla letadlo nebo loď. My
jsme jim oznámili, že by se nám hodil nejprve dopravní prostředek, který bude univerzální a zvládne se
pohybovat jak po vodě, tak i po souši. Žáky takový dopravní prostředek nenapadl. Řekli jsme jim, že máme
na mysli vznášedlo a poté s nimi diskutovali, jestli vznášedlo někdy viděli a vědí, jak vypadá. Pro většina žáků
bylo vznášedlo novinkou, ale jeden hoch nás mile překvapil a vznášedlo nám zvládl i popsat. Poté jsme
všem ve skupině vysvětlili, na jakém principu se tento dopravní prostředek pohybuje, a oznámili jim, že si
jednoduché vznášedlo sami vyrobí. Řekli jsme žákům, co vše budou na výrobu potřebovat a popsali jsme
jim postup výroby (viz příloha I I – vznášedlo). Každý žák si pak vyzkoušel své vznášedlo uvést do provozu, a
když se to všem povedlo, tak dostali známku, kterou si vlepili do cestovatelského deníku.
Vodní vír: Další část začínala otázkou – s jakým nebezpečím se můžeme setkat při cestě po oceánu.
Žáci odpovídali, že nás mohou ohrozit žraloci, tsunami, piráti, bouřka, vodní vír a další. My jsme jim řekli, že
právě ten vodní a vzdušný vír nás zajímá, ale než jsme se k němu dostali, představili jsme žákům pokus, který
se skládal ze dvou spojených PET láhví. V jedné PET láhvi byla voda a my jsme po nich chtěli, aby přišli na to,
jakým nejrychlejším způsobem můžeme dostat vodu z jedné láhve do druhé. Žáci se na to postupně
pokoušeli přijít, ani jeden z jejich pokusů však nebyl ten nejrychlejší, tak jsme jim to nakonec prozradili. Řekli
jsme jim, že si musíme v láhvi vytvořit právě ten vodní vír a díky němu se nám nejrychleji dostane voda z
jedné láhve do druhé. Pokus jsme jim předvedli a vysvětlili (viz příloha I I – vodní vír). Následně si mohl každý