Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




430056-Palickova_Monika-ITV-skupina_Dr._Vodove_tzvw1

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.33 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

žák zkusit vytvořit vír v láhvi, a když se to každému povedlo, tak obdrželi opět známku do svého deníku. 

Vlaštovky:  Po  pokusu  s  vírem  jsme  žákům  řekli,  že  budeme  potřebovat  ještě  jeden  dopravní 

prostředek, protože ne každý má rád cestování po vodě. Zeptali jsme se žáků, který to bude, a dočkali jsme 
se  očekávané  odpovědi,  kterou  bylo  letadlo.  Vyrábět  letadlo  by  ale  bylo  samozřejmě  poněkud  obtížné, 
proto jsme si pro žáky připravili tři modely vlaštovek,  které měly představovat stíhačku, kluzák a raketu. Ke 
všem těmto typům letadel jsme žákům vytiskli podrobný manuál (příloha I I. – vlaštovky), podle kterého měli 
vybraný  model  složit.  Poté  jsme  se  s  žáky  odebrali  na  chodbu,  kde  jsme  zkoušeli,  jestli  vyrobená  letadla 
opravdu budou fungovat. Po zkušebních letech jsme se vrátili i s žáky zpátky na naše stanoviště a probrali si, 
díky čemu vlastně můžou tak těžké stroje létat nebo jaké rychlosti mohou ta nejrychlejší letadla dosahovat. 

Stanoviště chemie 

Nejprve jsme žáky uvítaly na stanovišti Evropa – chemie. Sdělili jsme pravidla BOZP a správnou práci v 

chemické laboratoři – žádná konzumace pití a jídla a po každém pokusu, si omýt ruce. 

Difúze:  Sdělili  jsme  jim,  že  se  ocitli  v  Atomiu  v  Bruselu.  Atomium  je  veliká  budova,  která  byla 

postavena kvůli mezinárodní výstavě Expo 58. Je ve tvaru krystalové mřížky železa, která je ale zvětšená 165 
miliarkrát. a řekli jsme jim, že se zde zabýváme částicemi.  Po tomto jsme jim představili první pokus  – Difúzi 
částic.  Pokusem  si  studenti  ověřili,  že se částice  skutečně  samovolně  pohybují.  Naplnili  jsme  dvě  kádinky 
vodou až  po  okraj  a žáky  nechaly  na  vrch  umístit  filtrační  papír  tak,  aby  se  smočil.  Dalším  dvěma  žákům 
jsme  dali  inkoust  a potravinářské  barvivo a  nechali  je,  aby  to aplikovali na  filtrační  papíry.  Společně  jsme 
pozorovali,  co  se  děje.  Viděli  jsme  u  inkoustu,  že  se  barvivo  začalo  prolínat  s vodou  a  začali  se  tvořit 
provazce  modré  barvy.  Zeptali  jsme  se  žáků,  proč  u  inkoustu  reakce  probíhá  téměř  okamžitě  a  u 
potravinářského  barviva.  Odpověděli,  že  to  je  tím,  že je  inkoust  tekutý  a  potravinářské  barvivo  je  pevná 
látka, která se nejprve musí rozpustit a až potom začne difúze probíhat. Poté jsme se jich zeptali, co by se 
stalo,  kdyby  ta voda byla  teplá.  Téměř všichni odpověděli  správě,  a  to  že by  barvivo  netvořilo provazce, 
ale rozptýlilo by se po celé kádince, protože v teplo vodě se částice pohybují rychleji než ve studené vodě. 

Témata, do kterých materiál patří