430056-Palickova_Monika-ITV-skupina_Dr._Vodove_tzvw1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
žák zkusit vytvořit vír v láhvi, a když se to každému povedlo, tak obdrželi opět známku do svého deníku.
Vlaštovky: Po pokusu s vírem jsme žákům řekli, že budeme potřebovat ještě jeden dopravní
prostředek, protože ne každý má rád cestování po vodě. Zeptali jsme se žáků, který to bude, a dočkali jsme
se očekávané odpovědi, kterou bylo letadlo. Vyrábět letadlo by ale bylo samozřejmě poněkud obtížné,
proto jsme si pro žáky připravili tři modely vlaštovek, které měly představovat stíhačku, kluzák a raketu. Ke
všem těmto typům letadel jsme žákům vytiskli podrobný manuál (příloha I I. – vlaštovky), podle kterého měli
vybraný model složit. Poté jsme se s žáky odebrali na chodbu, kde jsme zkoušeli, jestli vyrobená letadla
opravdu budou fungovat. Po zkušebních letech jsme se vrátili i s žáky zpátky na naše stanoviště a probrali si,
díky čemu vlastně můžou tak těžké stroje létat nebo jaké rychlosti mohou ta nejrychlejší letadla dosahovat.
Stanoviště chemie
Nejprve jsme žáky uvítaly na stanovišti Evropa – chemie. Sdělili jsme pravidla BOZP a správnou práci v
chemické laboratoři – žádná konzumace pití a jídla a po každém pokusu, si omýt ruce.
Difúze: Sdělili jsme jim, že se ocitli v Atomiu v Bruselu. Atomium je veliká budova, která byla
postavena kvůli mezinárodní výstavě Expo 58. Je ve tvaru krystalové mřížky železa, která je ale zvětšená 165
miliarkrát. a řekli jsme jim, že se zde zabýváme částicemi. Po tomto jsme jim představili první pokus – Difúzi
částic. Pokusem si studenti ověřili, že se částice skutečně samovolně pohybují. Naplnili jsme dvě kádinky
vodou až po okraj a žáky nechaly na vrch umístit filtrační papír tak, aby se smočil. Dalším dvěma žákům
jsme dali inkoust a potravinářské barvivo a nechali je, aby to aplikovali na filtrační papíry. Společně jsme
pozorovali, co se děje. Viděli jsme u inkoustu, že se barvivo začalo prolínat s vodou a začali se tvořit
provazce modré barvy. Zeptali jsme se žáků, proč u inkoustu reakce probíhá téměř okamžitě a u
potravinářského barviva. Odpověděli, že to je tím, že je inkoust tekutý a potravinářské barvivo je pevná
látka, která se nejprve musí rozpustit a až potom začne difúze probíhat. Poté jsme se jich zeptali, co by se
stalo, kdyby ta voda byla teplá. Téměř všichni odpověděli správě, a to že by barvivo netvořilo provazce,
ale rozptýlilo by se po celé kádince, protože v teplo vodě se částice pohybují rychleji než ve studené vodě.