430056-Palickova_Monika-ITV-skupina_Dr._Vodove_tzvw1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vyplňovat cestovatelský deník (viz příloha I. – cestovatelský deník).
Fotosyntéza: Žáky jsme vyzvali, aby řekli, co je nezbytné k tomu, aby proběhla fotosyntéza. Tím jsme
odvodili pomůcky, které potřebovali k pokusu a založili jsme pokus (viz příloha I. – fotosyntéza). Vodní rostlinu
jsme celou ponořili do vody a přidali k ní dvě lžičky sody. Žáky jsme upozornili, že soda slouží jako zdroj oxidu
uhličitého. Celou nádobu jsme potom osvítili lampou. Pokus jsme vyhodnotili za 15 minut. Během čekání na
výsledek pokusu jsme se přesunuli na další úkol, který byl zaměřený na rostlinu citlivku stydlivou. Po pokusu si
žáci vyplnili cestovatelský deník – část týkající se deštných pralesů a fotosyntézy.
Citlivka stydlivá: Následně jsme žákům demonstrovali jednoho ze zástupců rostlin původem z
amerického deštného lesa – citlivku stydlivou (Mimosa pudica). Název stydlivá nemá bezdůvodně. Již při
slabém doteku se její listy skládají. Nejprve jednotlivé zpeřené lístky k řapíku a poté celý list směrem dolů.
Umožňují to speciální buňky v listech, protože se v nich mění tlak a tím se buňky smršťují nebo protahují, proto
se mění postavení listů. Tímto mechanismem, který se nazývá seismonastie, se rostlina „chrání proti
4
nebezpečí“. Po krátké době se listy opět narovnají. Takto se rostlina mění i v noci, protože se tím chrání před
nočním chladem. Žáci si sami vyzkoušeli reakci citlivky na dotek. Následovala praktická činnost – sázení
semínek citlivky stydlivé (viz příloha I. – citlivka stydlivá). Žáci si poté vyplnili cestovatelský deník – část týkající