Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

II. fáze vývoje předmětu psychologie vystřídala katolicky interpretovanou psychologii Aristotelovu. Tomáš Akvinský navázal na A. soustavu pojmů a zavedl do filosofie řadu nových potřeb( např.psychol. učení o svobodné vůli). Je příkladem myšlení feudál. společnosti (vyšší a nižší city, přeceňování poznáv. procesů).

René Descartes zavedl pojem "vědomí". Za zdroj i kritérium poznání považoval rozum („Cogito ergo sum“).

III. fáze - je kladen důraz na nevědomí, které se používá pro vysvětlení chování a prožívání.

Teoretické disciplíny: základní (obecná, psychopatologie,

vývojová, osobnosti…)

speciální (sociální, …)

Aplikované disciplíny (klinická, poradenská, soudní,

pedagogická, psychodiagnostika, školní p.…)

Obecná psychologie – zabývá se základními jevy a procesy duševního života

Sociální p. – zabývá se změnami psychiky a chování člověka pod vlivem různých sociálních

podmínek

Vývojová – zabývá se psychickým vývojem člověka v historickém kontextu (fylogeneze) a

osobním kontextu od početí po smrt (ontogeneze)

Klinická – zabývá se psychologickými aspekty různých terapeutických technik, v reálném

prostředí diagnostikují, léčí

Pedagogická – zabývá se psychologickým zkoumáním pedagogické praxe

Osobnosti – zaměřuje se na rozdíly mezi jedinci

Experimentální – užívá experimentální metody ke studiu reakcí lidí a zvířat (např. na

senzorické podněty, emoční reakce)

Moderní přístupy v psychologii: pozor, jsou odlišné od těch původních, mají v nich jen své

kořeny!

Biologický: snaží se dát do souvislosti vnější chování s chemickými a elektrickými událostmi, které se odehrávají uvnitř těla, především v nervové soustavě, v mozku. Tento přístup se snaží specifikovat neurobiologické procesy, které jsou podkladem pro duševní činnost a chování.

Behaviorální přístup: je zkoumáno jedincovo chování (spíš než mozek a jeho nerv.systém). Watson tvrdí, že objektivní vědecké zkoumání v psychologii je možné pouze pomocí studia toho, co lidé dělají. Psychologie podnět – reakce (P – S) je jednou z větví tohoto přístupu.

Kognitivní p.: zabývá se duševními procesy jako je vnímání, zapamatování, úsudek, rozhodování… Tvrdí, že organismus může plně rozumět tomu, co dělá pouze prostřednictvím studia duševních procesů. Duš. procesy můžeme zkoumat, zaměříme-li se na sledování specifického chování, které interpretujeme z hlediska duševních procesů.

Psychoanalytický p.: mnoho z našeho chování má kořeny v nevědomí. Lidé jsou nuceni vlivem společnosti ovládat svoje pudy (S: Freud).

Fenomenologický p.: zaměřuje se výlučně na subjektivní zkušenost. Zabývá se osobním pohledem jedince na událost, vnitřním prožíváním, zážitky jednotlivce. Některé teorie jsou nazývány humanistické.

Témata, do kterých materiál patří