Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Periodizace psychického vývoje:
periodizační systémy jsou vytvořeny na základě různých kritérií
• pedagogická periodizace:
podle vztahu jedince ke školnímu zařízení
mladší předškolák
předškolák
období školní zralosti
období mladšího školního věku
období staršího školního věku
období přípravy na budoucí povolání,…
• podle fyzického stavu:
např. období 1. zubu, období 2. dentice – vyplývá to z nástupu somatických funkcí
• psychologická periodizace:
Například: ↓
Švancarova periodizace:
snaží se sloučit jak somatický, tak i psychický, sociální a emoční vývoj jedince:
prenatální období – od oplození do 3. týdne embryo, pak plod perinatální období, postnatální období: do konce 1. měsíce – novorozenec, do 1 roku – kojenec, do 3 let – batole,3-6 let – předškolní věk, 7-11 let – mladší školní věk, 2- 15 let – starší školní věk, 16-18 let – adolescence, 19-30 let – mladá dospělost, 30-45 let – střední dospělost, 45-60 let – starší dospělost, do 70 let – počáteční stáří, od 75 let – pokročilé stáří
Jean Piaget:
zabýval se především kognitivním vývojem v dětském věku, který rozdělil do několika zákl. etap:
fáze senzomotorické inteligence – od narození do 2 let
fáze symbolického a předpojmového myšlení – od 2 do 4 let
fáze názorného myšlení – od 4 do 7 let
fáze konkrétních logických operací – od 7 do 11 let
fáze formálních logických operací – nastává v 11 až 12 letech
Charlotte Bühlerová:
zabývala se dětskou hrou, rozlišuje ve vývoji dítěte období, kdy:
dítě si hraje samo (0-4)
dítě si hraje vedle druhého dítěte (4-7)
děti si hrají spolu (7-…) – kooperace, rozdělení rolí, spolupráce
Erik Erikson:
každé vývojové stádium chápe jako konflikt dvou tendencí, pozitivní a negativní, další vývoj je pak závislý na vyřešení příslušného vývojového konfliktu (zvládnutí sociálního úkolu)
Fáze základní důvěry v život x nedůvěra (0-1 rok) – dítě si vytváří vztah ke své matce a na základě tohoto primárního vztahu se formuje vztah k okolnímu světu (chladná matka – uzavřený, opatrný člověk)
Fáze autonomie x pocit studu a pochyby (1-3 roky) – podle toho, jakou má dítě možnost manipulovat s předměty a jak je mu umožněno dělat průzkumy do okolí, se stává autonomní. Je-li dítě omezováno a kritizováno, nevytváří se sebeúcta. (znemožnění = pocit studu, nedostačivosti)
Fáze iniciativy x pocit viny (3-6 let) – tento protiklad vychází z iniciativy rodičů, buď se rozvíjí pocit kreativity, nebo má dítě pocit neschopného vetřelce a kreativita je potlačena.
Fáze snaživosti, přičinlivosti x pocit méněcennosti, inferiorita (6-12 let) – dítě se zabývá fungováním věcí, pravidly, organizací, dostává se mimo primární skupinu, vliv kolektivu – záleží na rodičích, zda dítě podporují, nebo jej potlačují
Fáze nalezení identity x zmatení rolí (12-19 let) – člověk přebírá řadu rolí a v nich si svou identitu buď potvrdí nebo se identita rozmělní a vytrácí se, neschopnost porozumět sobě samému, vnitřní zmatky, např. přijetí pohlavní role
Fáze intimity x izolace (19-25 let) – úkolem je vytváření erotických a partnerských vztahů, vlastní a cizí intimita (např. při ústavní výchově je vytváření intimity velmi obtížné), respektování intimity ostatních, pokud partnerské vztahy nejsou, pak dochází k izolaci, nedojde k rozšíření „já“ na „my“, prohlubuje se neschopnost navázat užší intimní vztahy, neschopnost sdílet intimitu ostatních, dlouho svobodný člověk neumí respektovat potřebu dvojice.
Fáze plodnosti x sebeabsorbování, stagnace (25-50 let) – největší produktivita nebo největší stagnace, vyvinutí nadosobních zájmů, soc. zralost x omezenost a materiální zisk a fyzické blaho, apatie, chudé mezilidské vztahy
Fáze integrity x zoufalství, pochybování (50 let a více) – člověk se vrací do minulosti a podle plnosti a spokojenosti života se objevuje spokojenost nebo nespokojenost (čím, kým byl), může vést až k autodestrukci