Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Korelační koeficient - značí se malé r, určuje stupeň vztahu mezi dvěma proměnnými, je vyjadřován číslem, s hodnotou mezi 0 a 1 (žádný vztah 0 až úplná závislost 1), může být kladný nebo záporný, což závisí na tom, zdali jedna proměnná v závislosti na vzrůstající proměnné roste(+) nebo klesá (-).
Testy - umožňuje získat od osob velké množství údajů. Vývoj testu však vyžaduje mnoho kroků v přípravě jednotlivých položek, škálování a určování norem.
Vztahy příčiny a následku - asfaltová silnice-lidi-Slunce-úžeh, nebo čápi-děti
Metoda pozorování - pozorování předmětu našeho zájmu ve formě, v jaké se přirozeně vyskytuje. Je tady riziko, že můžeme nahradit objektivní popis nezaručeným výkladem. Metody přímého pozorování mohou vyžadovat použití laboratoře, jestliže problém, který je studován, je z části biologické podstaty.
Nepřímé metody:
Rozhovor, beseda, anketa, dotazník, studium produktů činnosti-deníky, sešity, výtvarné produkce
Metoda dotazování - Některé problémy, které je obtížné sledovat přímo, mohou být studovány pomocí dotazníků, nebo interview. Lidé se však mohou snažit ukazovat se v příznivějším světle a proto je tato metoda náchylnější ke zkreslením. Správná interpretace výsledků se musí opírat o přiměřené metody a analýzy dat. Je to metoda, při níž psycholog pracuje s respondentem na dálku. Na soustavu standardních otázek respondenti odpovídají buď ANO - NE - NEVÍM. Proti rozhovoru má dotazník nevýhodu, že otázky nelze více komentovat, rozvádět, navíc člověk se zdráhá písemně odpovídat např. na intimní otázky. Dotazníky se vyplňují s daty respondenta nebo anonymně. Dotazníky nejlépe zkoumají u jedince např. jeho zájmy.
Kazuistiky - Zkoumání životopisu pozorovaného jedince (životní historie sestavená pro vědecké účely). Většina kazuistik se připravuje rekonstrukcí životopisu na základě událostí a údajů, které si daná osoba pamatuje.
Rozbor slovních projevů: slovní projev zkoumáme a rozebíráme při obsahové analýze (například školní dokumentace) nebo při projektivních metodách (Slovní asociační experiment - nejstarší psychodiagnostická metoda. Do praxe ji zavedl především C. G. Jung. Pokusné osobě je postupně předkládáno jedno podnětové slovo za druhým a zkoumaná osoba má reagovat jakýmkoliv slovním projevem).
Rozbor výsledků činnosti: analýza školní práce, deníků jednotlivce apod.
- nejdůležitějšími výzkumnými přístupy jsou:
longitudinální (podélný, průběžný, vertikální, dlouhodobý)- způsob sledování vývojových změn psychiky a osobnosti
transverzální (příčný, průřezový, průsečíkový)- způsob zachycující současný vývojový stav psychiky jedinců, jež se od sebe liší např. věkem či úrovní normality nebo abnormality
Psychodiagnostiku lze definovat jako aplikovanou psychologickou disciplínu, jejímž úkolem je zjišťování a měření duševních vlastností a stavů, popřípadě dalších charakteristik individua. Je těsně spjata s psychologií osobnosti a s diferenciální psychologií.