Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Psychoanalýza – řešení vnitřních konfliktů ne mezi egem a superegem, ale mezi vášněmi – maligní (zhoubné): láska k matce, chorobný narcismus, destruktivismus x láska k životu
5 základních potřeb:
- vztaženosti (rozvíjení schopností, produktivní láska)
- transcendence
- zakořenění (pocit nepostradatelnosti a potřebnosti)
- identity (přání být jedinečný a nesrovnatelný)
- orientačního rámce (pro pocit bezpečnosti)
• Koncepce V. E. Frankla (fenomenologická ps.)
- zakladatel LOGOTERAPIE = pomoci najít člověku smysl jeho života, avšak odpovědnost za volbu své životní cesty má každý sám
- duševní síla člověka spočívá v TOUZE PO SMYSLU – zakotvena v osobních hodnotách, 3 druhy hodnot: Tvůrčí (např. práce)
Zážitkové (např. láska, umění)
Postojové
- útěk před vlastní odpovědností EXISTENCIÁLNÍ FRUSTRACE (ztráta životního smyslu) psychoterapie
- při hledání smyslu je člověk řízen svědomím, to mu ukazuje správnou cestu
• Koncepce J. B. Watsona (behaviorismus)
Člověk pojímán jako stroj, jeho vývoj a zvláštnosti jsou zcela dány prostředím, ve kterém žije, jsou naučené. Nejvyšším vývojovým cílem – přizpůsobení (umožňuje přežít). Osobnost člení na dílčí zvykové jednotky.
2 úrovně osobnosti:
vrozená – fyziologické vlastnosti osobnosti, zahrnuje nepodmíněné reflexy a reakce spjaté se základními emocemi (strach, hněv, sex. emoce)
získaná – podmíněné reflexy, instinkty, zvyky
• Koncepce J. Piageta
- založená na poznání os. není dána stálými vlastnostmi, ale pro daný věk typickými způsoby poznávání a chápání světa důraz na vnímání, prožívání, působení na svět ( x ne pudy)
- základem je adaptace – má 2 stránky:
asimilace – přizpůsobení nových zkušeností již existujícím vnitřním strukturám (přizpůsobení si)
akomodace – přizpůsobení vnitřních struktur novým zkušenostem (přizpůsobení se)
Decentrace – respektování různých prvků situace x centrace – zaměření jen na jeden prvek zkreslení
3 stádia kognitivního vývoje:
s. smyslově-pohybové (do 2 let) – dítě poznává a sděluje prostřednictvím tělesné činnosti, na konci období rozlišuje „já“ od „ne-já“
s. konkrétních činností (2-11) – dokáže zacházet se znaky představujícími konkrétní okolí → vztahy prostoru, času, příčinnosti a množství
s. formálních činností (od 11 let) – j. začíná uvažovat a manipulovat se skutečností prostřednictvím jejího symbolického znázornění, vytváří si vlastní hodnoty a cíle, plánuje svou budoucnost
Etapy vývoje učení o osobnosti (z přednášky Dolinského)
-do 19. stol. – osobnost je sběrna vlastností
-počátek 20. stol. – strukturální přístup k osobnosti.
1. Psychické zaměření osobnosti (potřeby, zájmy, mínění, přesvědčení, hodnoty).