Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Sebepojetí má řadu dimenzí :

-zobrazení Já (Já jsem především …)

-člověk si o sobě činí právě jeden obraz(v něčem skutečnosti přiměřený,v něčem vzdálený)

-hodnocení Já (mám být …)

-ke svému obrazu má člověk i vztah hodnotící, ten bývá závislý na přijatých nárocích na sebe.

-směrování (chtěl bych být …)

- na rozdíl od hodnocení je zde i činné směrování, někdy i v podobě sebeuskutečnění ve zvoleném směru

-vyjádření moci (mohu učinit …)

- možnost dosáhnout určitého výsledku vlastní snahou

-vyjádření role (mám dělat …)

- společenská role také ovlivňuje chování a prožívání člověka.

Vývoj sebepojetí :

-začíná třetím rokem života (kdy je již připraven základ sebepojetí vztahovým odlišením „já-ty“ a „osoby-předmět“)

-stručně (Ericsonovo pojetí vývojových stádií):

  • batolecí: „Jsem to, co mohu svobodně dělat…“

  • předškolní: „Jsem to, co učiním…“

  • školní: „Jsem to, co dovedu…“

  • dospívání: „Jsem to, čemu věřím…“

  • mladá dospělost: „Jsem to, co miluji…“

  • střední věk: „Jsem to, co poskytuji…“

  • zralost: „Jsem to, co po mně zůstane…“

- vývoj sebepojetí značně ovlivňuje rodinné prostředí , společenské stereotypy a nové zkušenosti.

Sebepojetí (tj. vnitřní obraz sebe, jakému se každý usiluje podobat) i sebehodnocení (tedy výsledek posouzení, do jaké míry se to daří) jsou nejen všudypřítomnými činiteli usměrňujícími duševní činnost a chování člověka, ale i výrazem kvalit vlastních aspektů a dosažené zralosti a vyspělosti osobnosti. Avšak i u naprosto zralých a vyrovnaných lidí lze vždy nalézt určitý stupeň nejednotnosti sebepojetí a kolísavost sebehodnocení. Sebehodnocení se pohybuje od nepřiměřeného sebevědomí až k pocitům méněcennosti. Vlastní sebereflexe je prostředkem, jak sebeuvědomování, tak i východiskem sebeformování, opírajícího se o sebepojetí a směřujícího až k sebeaktualizaci. Sebeobraz představa o sobě samém, skutečný či popisný obraz, který má člověk o sobě.

5. Poznávací procesy. Senzorické procesy, vnímání. Imaginace (představy, fantazie). Pozornost (vymezení, typy, vlastnosti, poruchy).

Kognitivní procesy jsou: myšlení, řeč, vnímání, paměť, představy , fantazie…

Poznávání umožňuje člověku zachycovat, registr., zprac. a hodnotit informace o vnějším světě a o sobě samém.

V poznávání rozlišujeme dva stupně :

přímé, bezprostřední smyslové - jehož výsledkem je názorný obraz skutečnosti

zprostředkované rozumové ponávání - skutečnost pozn. na základě zobecňování a odvozování vztahů mezi jevy (myšlení)

Vnímání je psychický proces, kdy určitý podnět působí na naše smyslové orgány (zrakové, sluchové, čichové, chuťové, hmatové atd).Vnímání závisí nejen na podnětech z okolního světa, ale také na tom, jakým způsobem odraz těchto podnětů zpracujeme. Ovlivňují ho zkušenosti, paměť, myšlení, city, psychické stavy a vlastnosti. Pomocí vnímání a ostatních procesů tedy poznáváme svět. Je to jakási kooperace. Proces vnímání tedy vypadá asi takto: čití → počitek → vjem

Témata, do kterých materiál patří