Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Kognitivní styl (styl učení, svébytný způsob vnímání a poznávání), tj. interindividuální odlišnosti ve způsobu získávání, zpracovávání a používání informací Je většinou vrozený a těžko se dá měnit, dá se však diagnostikovat. Postupně bylo v behaviorálních vědách popsáno několik základních dimenzí kognitivního stylu osobnosti, jejichž alespoň stručné poznání může přispět k lepšímu porozumění pacientovým zvláštnostem:

1) "závislost na poli - nezávislost na poli" je dimenzí kognitivního stylu, která poukazuje na spíše externě či interně lokalizovaný referenční rámec;

2) reflexívnost - impulsívnost (analytický vs. funkcionalistický styl, jež odlišuje rychlost a rozdíly v rozhodování);

3) "adaptátor - inovátor", vyjadřující rozdíly v uplatňování známých či nových postupů řešení;

4) "vizualizátor - verbalizátor", vycházející z Paiviovy teorie dvojího kódování a vyjadřující preferenci získávání obrazově či verbálně kódovaných informací;

5) kognitivní komplexita vs. simplicita, týkající se individuálních rozdílů v tendenci vysvětlovat faktory prostředí, kde hlavními kritérii jsou míra diferencovanosti a množství užívaných distinktivních dimenzí.

Záhady kognitivního stylu učení:

V průběhu vyučování, stejně jako při mimoškolní přípravě, je stěžejním didaktickým problémem právě volba nejvhodnějšího způsobu osvojování školního učiva, který by měl odpovídat nejen schopnostem dítěte, ale i typu vnímání, který mu nejlépe vyhovuje. Právě tato oblast je však doposud největší slabinou pedagogické stejně jako psychologické diagnostiky. Obecně známá kognitivní typologie učení rozlišuje žáky na čtyři základní skupiny podle způsobu osvojování nových poznatků:

Méně častý sluchový typ reprezentují například žáci, kteří se učí tím, že co slyší, musí si ještě přeříkat a probrat v rozhovoru s učitelem, spolužáky nebo s rodiči. Většina školáků, kteří si nejvíce pamatují podle toho, co vidí, je zařazována do skupiny se zrakově dominantním typem učením. Takoví žáci se velmi dobře učí nejen opisem základních částí učiva do sešitů, ale dělají si na druhém stupni základní školy vlastní poznámky. Většina domácích písemných úkolů ve své podstatě rozvíjí zrakově dominantní typ učení

. Přehledně napsané a utříděné učivo má pro tyto žáky stejný význam jako mapy, grafy, schémata a obrázky ve školních učebnicích. Část školáků, kteří se nejlépe učí na konkrétních věcech, si musí předmět výuky vzít do rukou, ohmatat si ho, zkusit si, jak funguje. Ty je pak možné zařadit do skupiny s hmatový typem učení. Zbytek žáků pak patří do poslední skupiny, která je charakterizována dominantně pojmovým typem učení. Takový žák si pamatuje věci spíše podle jejich souvislostí s jinými věcmi a částmi školního učiva. Řada předchozích pedagogických výzkumů nejen prokázala, že v období mladšího školního věku je nejvíce žáků se zrakovým typem učení, ale že kognitivní styl učení žáků prochází mnoha vývojovými změnami.

Témata, do kterých materiál patří