Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
(např. tím, jaké dělají děti chyby - je zřejmé, že se pokoušejí aplikovat svá vlastní pravidla)
- další možností je podmiňování, tzn., že rodiče dítě odměňují, popř. trestají > to by ale rodiče
museli reagovat na každý detail v řeči dítěte, což, jak se ukázalo, nedělají
Testování hypotézy:
- oba předešlé způsoby lze aplikovat jen na specifické výroky; děti se však často učí obecné
poznatky - např. pravidla, a zdá se, že zde tvoří hypotézy o pravidlech a testují je (např.
koncovku -ed, která (v angličtině) z přítomného času dělá minulý, mají tendenci řadit ke všem, tedy i nepravidelným slovesům; generalizovat přestanou až časem)
- děti při tvorbě hypotéz používají tzv. operační principy jako vodítka
- nutnost dávat pozor na konec slov
- sledování předpon a přípon
- vyhýbání se výjimkám
Vrozené faktory:
bohatost vrozených znalostí
- děti ze všech kultur procházejí stejnou vývojovou sekvencí: 1 rok - první slova; 2 roky - věty ze 2-3 slov; 3 roky - začínají užívat gramatická pravidla; 4. roky - mluví téměř jako dospělý člověk
- vrozené vlastnosti jazyka jsou tak bohaté, že děti mohou procházet normálním průběhem
osvojování jazyka, i když kolem nich nikdo jazyk nepoužívá
- neslyšící děti se samy od sebe začnou učit užívat k dorozumívání posunky a jejich užívání se
vyvíjí stejně jako u normální řeči (nejdřív jeden samostatný posunek, pak dva spolu ...)
Kritická období:
- první měsíce života jsou kr. obdobím pro vylaďování se na fonémy mateřského jazyka
- jsou i důkazy pro existenci kritického období pro začátek učení se druhému jazyku (tak, aby
jednou uměly děti mluvit bez přízvuku)
- pozorování hluchých lidí učících se posunkovou řeč naznačují, že je i kritické období pro učení se syntaxi
Mohou se jiné živočišné druhy naučit lidskou řeč?
- podle některých vědců jsou naše schopnosti mluvit jedinečné; jiné druhy mají jisté komunikační prostředky, ale ty jsou kvalitativně velmi odlišné
- šimpanzi: mají různá gesta a zvuky, ale produktivita jejich komunikačního systému je malá na rozdíl od lidského, kde z malého množství fonémů je možné tvořit tisíce slov a ty spojovat do nekonečného množství vět; rovněž strukturovanost vykazuje velké rozdíly: v lidské řeči je
patrný rozdíl mezi úrovní morfémů (prvky mají význam) a zvuků (nemají); u šimpanzů není
taková dualita struktury, protože každý symbol je nositelem významu; dále u šimpanzů nemá
na význam vliv pořadí symbolů, kdežto u člověka ano (Jonáš snědl velrybu x velryba snědla
Jonáše)
- Gardner zkoumal, zda je možné naučit šimpanze lidskou řeč; samice Washoe uměla 130
posunků a rozuměla ještě většímu počtu a naučila se i generalizovat
- další podobné experimenty prováděli Premack, Rumbaugh a Paterson; používali posunky,