Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

(např. tím, jaké dělají děti chyby - je zřejmé, že se pokoušejí aplikovat svá vlastní pravidla)

- další možností je podmiňování, tzn., že rodiče dítě odměňují, popř. trestají > to by ale rodiče

museli reagovat na každý detail v řeči dítěte, což, jak se ukázalo, nedělají

Testování hypotézy:

- oba předešlé způsoby lze aplikovat jen na specifické výroky; děti se však často učí obecné

poznatky - např. pravidla, a zdá se, že zde tvoří hypotézy o pravidlech a testují je (např.

koncovku -ed, která (v angličtině) z přítomného času dělá minulý, mají tendenci řadit ke všem, tedy i nepravidelným slovesům; generalizovat přestanou až časem)

- děti při tvorbě hypotéz používají tzv. operační principy jako vodítka

- nutnost dávat pozor na konec slov

- sledování předpon a přípon

- vyhýbání se výjimkám

Vrozené faktory:

bohatost vrozených znalostí

- děti ze všech kultur procházejí stejnou vývojovou sekvencí: 1 rok - první slova; 2 roky - věty ze 2-3 slov; 3 roky - začínají užívat gramatická pravidla; 4. roky - mluví téměř jako dospělý člověk

- vrozené vlastnosti jazyka jsou tak bohaté, že děti mohou procházet normálním průběhem

osvojování jazyka, i když kolem nich nikdo jazyk nepoužívá

- neslyšící děti se samy od sebe začnou učit užívat k dorozumívání posunky a jejich užívání se

vyvíjí stejně jako u normální řeči (nejdřív jeden samostatný posunek, pak dva spolu ...)

Kritická období:

- první měsíce života jsou kr. obdobím pro vylaďování se na fonémy mateřského jazyka

- jsou i důkazy pro existenci kritického období pro začátek učení se druhému jazyku (tak, aby

jednou uměly děti mluvit bez přízvuku)

- pozorování hluchých lidí učících se posunkovou řeč naznačují, že je i kritické období pro učení se syntaxi

Mohou se jiné živočišné druhy naučit lidskou řeč?

- podle některých vědců jsou naše schopnosti mluvit jedinečné; jiné druhy mají jisté komunikační prostředky, ale ty jsou kvalitativně velmi odlišné

- šimpanzi: mají různá gesta a zvuky, ale produktivita jejich komunikačního systému je malá na rozdíl od lidského, kde z malého množství fonémů je možné tvořit tisíce slov a ty spojovat do nekonečného množství vět; rovněž strukturovanost vykazuje velké rozdíly: v lidské řeči je

patrný rozdíl mezi úrovní morfémů (prvky mají význam) a zvuků (nemají); u šimpanzů není

taková dualita struktury, protože každý symbol je nositelem významu; dále u šimpanzů nemá

na význam vliv pořadí symbolů, kdežto u člověka ano (Jonáš snědl velrybu x velryba snědla

Jonáše)

- Gardner zkoumal, zda je možné naučit šimpanze lidskou řeč; samice Washoe uměla 130

posunků a rozuměla ještě většímu počtu a naučila se i generalizovat

- další podobné experimenty prováděli Premack, Rumbaugh a Paterson; používali posunky,

Témata, do kterých materiál patří