Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Inteligence:
Nejpopulárnější obecnou schopností je inteligence - je to obecná rozumová schopnost nacházet rychle správné a účelné vztahy mezi věcmi a jevy. Inteligence se měří pomocí inteligenčních testů v jednotkách IQ (intel. kvocient). Inteligenční kvocient se vypočítá jako poměr mezi věkem mentálním který je dán úspěšností v plnění testovaných úkolů) a věkem fyzickým x 100.
- IQ 130 - klasifikace značně nadprůměrná, nad 140 génius
- 120 - nadprůměrná
- 110 - průměrná
- 90 - průměrná
- 80 - podprůměrná
- 70 - hraniční inferiorita
- 69 a níže - slabomyslnost
Měření schopností, zejména inteligence, pomocí psych. testů je odborná psych. práce a má ji vykonávat pouze psycholog.
Inteligence - vrozená (schopnost mozku vytvářet asociace)
environmentální tj. získaná ve vztahu k určitému kultur. prostředí (představuje učení)
Piaget rozlišitl vývojové stupně inteligence, jíž však rozumí v podstatě myšlení. Stádia:
1) senzomotorické inteligence (do 18 měsíce věku)
2) preoperačních představ (do 7 roku věku)
3) konkrétních operací (do 11 roku věku)
4) formálně logických operací
Vliv na inteligenci dětí má inteligence jejich rodičů. Rozlišujeme 3 základní druhy inteligence:
1. konkrétní (schop. chápat vztahy mezi objekty, manipulovat s nimi, vázaná na obrazově názorné myšlení)
2. abstraktní (schopnost chápat a operovat s verbálními a jinými symboly, opírající se o pojmově logic. myšlení, matematic. myšlení atd.
3. sociální (schopnost chápat vztahy mezi lidmi a účinně je ovlivňovat, označovaná jako sociální obratnost nebo soc. interakce.
Výchovou, učením lze rozvíjet všechny druhy schopností na základě určitých biologicky daných předpokladů. Učením se rozvíjí osobnost jedince. Učením dochází ke snižování počtu chyb, rychlejší činnosti, zmenšování únavy z činnosti.
Poruchy vývoje intelektových funkcí:
Mentální retardace - je typ poruchy, který postihuje stránku tělesnou, duševní i společenskou a neumožňuje jedinci podstoupit výchovně vzdělávací proces s normálními jedinci.
Je to vrozený či raně získaný defekt rozumových schopností, nedostatečný rozvoj myšlení, zhoršená soc. adaptace. Příčiny MR : dědičnost, vliv prostředí - sociální faktory, nedostatečný vývoj mozku - negativní vlivy v období prenatálním a perinatálním, důsledky úrazů, nemocí. Projevy : snížení rozumových schopností, porucha pozornosti, paměť mechanická - ne logická, větši unavitelnost, kolísání výkonu, opožděný řečový projev a nízká motorika. Stupně mentální retardace:
70-85 těžce podprůměrné (nazývána též slaboduchost)
50-69 lehká MR = debilita (věk 10-11 let)
35-49 středně těžká MR = imbecilita (věk 5-6 letého)
20-34 těžká MR = idiocie (věk 2 letého)
19 a níž hluboká MR = idiocie
2 typy mentální retardace