Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Transfer: (Ďurič, 1979)

- proces, kdy naučené formy chování (vědomosti, dovednosti) ovlivňují učení se jiným formám chování (viz úloha A a B). Spíše pozitivní (vliv dříve naučeného).

- pozitivní transfer: kdy mi naučení úlohy A pomáhá naučit se úlohu B (př.: umím hrát šachy, rychleji se naučím dámu)

- negativní transfer: naučení úlohy A mi překáží v naučení se úloze B (př.: umím anglicky, chci se naučit německy a oba jazyky se mi pletou)

Interference (protipůsobení):

- ovlivňování jedné činnosti druhou (zejména rušení, spíš negativní). Například:v paměťových úlohách jsou položky, se kterými se subjekt už dříve setkal, a jeho úkolem je vybrat z ostatních položek (interferujících), s nimiž se dosud nesetkal.

- proaktivní i.: osvojování komplikuje dříve naučené

- retroaktivní i.: nové informace přemáznou staré - selektivní i. : v souvislosti s procesem pochopení (př.: „řekni slovo nahlas potichu a slovo potichu nahlas“)

Paměť - umožňuje zachytit, zapamatovat, uchovat a vybavovat minulé zkušenosti, vědomosti a jiné množství informací.

-jedná se o jakési "skladiště" informací

-paměť je neomezená a lze ji cvičit.

-závisí na syntéze bílkovin, DNA, RNA, glykoproteinů a dostatku neurohormonů

-záleží také na stáří mozku –počtu dendritů a synapsí.

-souvisí s učením (paměť je základnou učení) a s emocemi (příjemnými nebo nepříjemnými)

Má tři fáze :

zapamatování

udržení

vybavení

Druhy paměti :

logická a mechanická

bezděčná a záměrná

ultrakrátká (smyslová) fyzikální podm¨něty a vjemy udržené ve smyslovém orgánupo dobu několika milisekund než se rozpadnou nebo přesunou; krátkodobá (jen několik minut-např.si zapamatuji tel.číslo přečtené ze seznamu jen do doby než jej vytočím), střednědobá a dlouhodobá (= working memory-pracovní paměť, jsou zde uchovávány i takové zážitky, které nebyly plně uvědomovány-tzv.podprahové percepce, avšak lze si je vybavit jen určitým způsobem např.pomocí hypnózy)

modálně specifická (je spojena se senzomotorickou modalitou-sluchovou, zrakovou, hmatovou) a modálně nespecifická

individuální (je závislá na stálém toku informací)

epizodická (uloženy vzpomínky, epizody, subj.získané poznatky) a sémantická (souhrn informací o pojmech, slovech, významech a faktech)

genetická (předávání informací z generace na generaci)

vrozená (zdědíme určité způsoby, vzorce chování – včelí tance)

emocionální (úzký vztah emocí s pamětí, to co prožijeme se nám pamatuje lépe než to o čem jen slyšíme, staví na ní pedag.zážitku)

paměť explicitní (vědomé vybavení údajů a událostí z minulosti včetně okolností času a místa)

paměť implicitní (nevědomá, mimovolní; paměť, kterou lze vyjadřovat chování, paměť pro dovednosti)

9. Emoce a temperament. Aspekty emočních procesů a stavů. Teorie emocí. Klasifikace emocí. Teorie temperamentu.

Témata, do kterých materiál patří