Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Transfer: (Ďurič, 1979)
- proces, kdy naučené formy chování (vědomosti, dovednosti) ovlivňují učení se jiným formám chování (viz úloha A a B). Spíše pozitivní (vliv dříve naučeného).
- pozitivní transfer: kdy mi naučení úlohy A pomáhá naučit se úlohu B (př.: umím hrát šachy, rychleji se naučím dámu)
- negativní transfer: naučení úlohy A mi překáží v naučení se úloze B (př.: umím anglicky, chci se naučit německy a oba jazyky se mi pletou)
Interference (protipůsobení):
- ovlivňování jedné činnosti druhou (zejména rušení, spíš negativní). Například:v paměťových úlohách jsou položky, se kterými se subjekt už dříve setkal, a jeho úkolem je vybrat z ostatních položek (interferujících), s nimiž se dosud nesetkal.
- proaktivní i.: osvojování komplikuje dříve naučené
- retroaktivní i.: nové informace přemáznou staré - selektivní i. : v souvislosti s procesem pochopení (př.: „řekni slovo nahlas potichu a slovo potichu nahlas“)
Paměť - umožňuje zachytit, zapamatovat, uchovat a vybavovat minulé zkušenosti, vědomosti a jiné množství informací.
-jedná se o jakési "skladiště" informací
-paměť je neomezená a lze ji cvičit.
-závisí na syntéze bílkovin, DNA, RNA, glykoproteinů a dostatku neurohormonů
-záleží také na stáří mozku –počtu dendritů a synapsí.
-souvisí s učením (paměť je základnou učení) a s emocemi (příjemnými nebo nepříjemnými)
Má tři fáze :
zapamatování
udržení
vybavení
Druhy paměti :
logická a mechanická
bezděčná a záměrná
ultrakrátká (smyslová) fyzikální podm¨něty a vjemy udržené ve smyslovém orgánupo dobu několika milisekund než se rozpadnou nebo přesunou; krátkodobá (jen několik minut-např.si zapamatuji tel.číslo přečtené ze seznamu jen do doby než jej vytočím), střednědobá a dlouhodobá (= working memory-pracovní paměť, jsou zde uchovávány i takové zážitky, které nebyly plně uvědomovány-tzv.podprahové percepce, avšak lze si je vybavit jen určitým způsobem např.pomocí hypnózy)
modálně specifická (je spojena se senzomotorickou modalitou-sluchovou, zrakovou, hmatovou) a modálně nespecifická
individuální (je závislá na stálém toku informací)
epizodická (uloženy vzpomínky, epizody, subj.získané poznatky) a sémantická (souhrn informací o pojmech, slovech, významech a faktech)
genetická (předávání informací z generace na generaci)
vrozená (zdědíme určité způsoby, vzorce chování – včelí tance)
emocionální (úzký vztah emocí s pamětí, to co prožijeme se nám pamatuje lépe než to o čem jen slyšíme, staví na ní pedag.zážitku)
paměť explicitní (vědomé vybavení údajů a událostí z minulosti včetně okolností času a místa)
paměť implicitní (nevědomá, mimovolní; paměť, kterou lze vyjadřovat chování, paměť pro dovednosti)
9. Emoce a temperament. Aspekty emočních procesů a stavů. Teorie emocí. Klasifikace emocí. Teorie temperamentu.