Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Motivace zkoumá pohnutky jednání člověka. Může být vzbuzována vnitřními podněty tj. potřebami nebo vnějšími podněty tj. úvaha o tom, zda mám dost peněz atd. Motivací lidského chování rozumíme souhrn činitelů, který jedince podněcuje, aktivizuje k určité činnosti, nebo naopak jeho aktivitu tlumí. Motivy určují nejen směr lidského jednání, ale i jeho intenzitu a průběh.

Lidské jednání probíhá určitým způsobem, s určitou intenzitou a směřuje k dosažení určitého cíle určuje motivaci. Cíle chování jsou určovány motivy, tj. psychologickými důvody jedince. Proto může být téhož cíle v různých situacích dosahováno různými způsoby (např. hladovějící člověk si v různých situacích opatřuje jídlo různým způsobem)

Motivace - patří k nejdůležitějším činitelům učení a má za úkol energetizovat a řídit průběh procesu učení. Motivace rozdělujeme zpravidla na vnitřní motivační dispozice - potřeby a na vnější motivační popudy - incentivy. Z jejich vzájemné interakce vzniká pohnutka lidského jednání. Pro motivaci k učení má význam minulá zkušenost žáků s učením, na níž se formuje jeho aspirační úroveň - tedy stanovení nových cílů na základě minulých úspěchů či neúspěchů v dané činnosti. Velmi důležitou motivační kategorií ve vztahu k učení jsou zájmy. Učitel musí být dobře informován o zájmech svých žáků. Musí je umět vzbuzovat a využívat jich ve výuce. Do motivace patří také problematika odměn a trestů - účinější je motivace pozitivní.

Motivy a jejich klasifikace - Motiv je dispozice. Motiv je činitel, který zvyšuje intenzitu výkonu. Zásobuje subjekt dostatečným množstvím energie potřebné pro výkon. Je to tedy energizační činitel. Současně je však i činitel, který určuje směr a obsah jednání a chování, tzn., že je i regulační činitel.

Klasifikace: primární (biologic. a fyziolog. např. hlad, žízeň, bolest), sekundární (motivy kulturní a sociální)

Základními motivy jsou potřeby (fyziologické, bezpečí, sounáležitosti a lásky uznání, seberealizace). Dalším činitelem je pud (vrozená hnací síla k určité činnosti) a instinkt. Motivy formující se během života člověka také aktivizují, jsou to především: zájmy, zvyky (silné motivy u starších lidí), přání (životní cíle, plány, ambice). S potřebou seberealizace velmi úzce souvisí i aspirace neboli též ambice (systém plánů krát. i dlouhodobých, životní plány, životní sty, způsob života). Dále sem patří návyky, hodnoty a postoje, city a citové vztahy.

Motivační struktura člověka se vyvíjí. Dlouhodobé neuspokojování potřeb může vést ke strádání a může dojít k závažnému poškození.

Lidskou motivaci lze vyjádřit také v temínech cílů, které si člověk vytyčuje a usiluje o jejich dasažení, popřípadě takových cílů, které nepřijímá, nevěří, že by jich mohl dosáhnout, neboť jsou cíle pro něho přímo nepřijetelné. Další hledisko rozlišuje cílé blízké, střední a dlouhodobé.Třetím hlediskem je rozlišování cílů podle významu pro jedince, skupinu a společnost.Rozvíjení cílů a motivů je důležitým momentem ve vývoji osobnosti. Motivační rozdíly jsou také v aktivačním, energizujícímu aspektu motivace (někdo je celkové silně motivovaný) a často se zahrnuje do temperamentu.

Témata, do kterých materiál patří