Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Typy demencí:
• atroficko – degenerativní demence (např. Alzheimer)
• ischemicko – vaskulární demence – nemocný si není schopen zapamatovat nové info, ale staré vzpomínky zůstávají relativně dlouho vybavitelné; etiologie je multifaktoriální
• symptomatické, sekundární demence – vyvolané jinými příčinami (např. infekční onemocnění, úraz, otrava..)
Tvořivost ( kreativitu ) chápeme nejen jako unikátní tvorbu, výtvor génia, ale také jako schopnost každého člověka objevovat něco nového, co dosud neexistovalo, něco přetvářet, hledat pro věci inovační naplnění, iniciativně zdolávat překážky, odvážně řešit obtížné problémy, apod.
Strukturní prvky tvořivosti: inteligence, paměť, myšlení – konvergentní a divergentní, představivost, fantazie, imagrinace, intuice.
Psychické procesy, které jsou nedílnou součástí v procesu tvořivých projevů člověka, lze záměrně rozvíjet, cvičit a zdokonalovat.
tvůrčí osobnost - rozvinuté schopnosti a rysy integrované do určitého celku; základní charakteristikou je tvůrčí projev ve všech sférách aktivity
tvořivý člověk - tvůrčích přístupů a operací používá v různé míře každý jedinec
Mezi nejdůležitější procesy tvořivosti patří (Guilfordův přehled základních měřitelných tvůrčích schopností):
senzibilita – být citlivý na problémy, jejich detekci, identifikaci, jejich řešení
flexibilita – být schopen pružné změny, nového úhlu pohledu, kritičnost, produkovat nové nápady a návrhy
fluence – generovat co nejvíce nápadů, myšlenek, více návrhů na řešení, mít k dispozici pohotovou nabídku představ
originalita – nalézt osobité návrhy na řešení problému, důraz na nezávislost a původnost
eleborace – schopnost přesně formulovat myšlenky, realizovat nápady, mít smysl pro detail, systém, návaznost
redefinice – být připraven a ochoten na restrukturaci dřívějšího pojetí, nápadu, měnit a variovat výchozí data….
8. Učení a paměť. Druhy učení (habituace, senzibilizace, klasické podmiňování, instrumentální podmiňování, vtištění, explorační chování, sociální učení). Zákony učení. Transfer a interference. Druhy paměti (ultrakrátká, krátkodobá, dlouhodobá, explicitní vs. implicitní).
UČENÍ:
- získávání zkušeností, vědomostí, dovedností a utváření jedince v průběhu jeho života. Naučené je opakem vrozeného. Výsledkem učení může být osvojení vědomostí, dovedností, návyků a postojů, ale také změna psychických procesů a stavů i změna psychických vlastností
Druhy učení:
Subhumánní (u zvířat) Humánní (u lidí) Klasické podmiňování (pasivní, Pavlov) Sociální učení (vedení, nápodoba; předpoklad pro vznik sociálních vztahů) Instrumentální podmiňování (pokus x omyl, Thorndike – kočka v kleci) Senzomotorické (manuální zručnost) Habitace (přivykání, vyhasínání orientačně pátracího reflexu) Verbální (osvojení slovních útvarů) Vtištění (imprinting, př. po porodu se dítě přiloží k matce) Pojmové (osvojení pojmů) Explorační chování (poznávání, zkušenosti Problémové (řešení problému) Dále: latentní, imitace, diskriminační, skupinové, učení vhledem)