Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
typ eretický - rychlé střídání vzruchů a útlumu, v citové oblasti nestálé, mají slabou vůli, nedokáží se soustředit, nedisciplinovaní, neovladatelní (souvisí s MR)
typ apatický - vzruch a útlum probíhá zpomaleně, duševní procesy jsou pomalé, nic je neupoutá, nezajímá, chovají se tiše, klidně, nedovedou se soustředit, nepamatují si co mají udělat
Oligofrenie je také slabomyslnost. Podle doby vzniku se člení na:
- oligofrenii - celkové zpomalení vývoje dítěte; příčinou: * odchylky ve skladbě chromozómů tzv. mongolismus, Downova choroba * hormonální poruchy tzv. kretenismus * vrozené metabolic. poruchy - bílkovin (fenylketon.), minerál. látek (Wilsnova ch.), cukrů (galaktosémie)
- pseudooligofrenii též sociál. oligofrenie, opoždění v duš. vývoji dítěte; dá se zmírnit; příčinou: * nepodnětné rod. Prostředí * špatná výchova * nevhodné prostředí
- demenci a stařeckou demenci - nastává po určité době zcela normál. vývoje; příčiny: * vliv onemocnění mozku (nádor, krvácení) * nedostatek kyslíku při operativ. Zákroku * úraz mozku s následným zhmožděním
Intelektová deteriorace: zhoršení, úbytek, snížení, poškození a narušení rozumových schopností (vlivem alkoholismu, úrazy, epilepsie…)
Demence:
- získané postižení; může k němu dojít až po dosažení určitého stupně rozumového vývoje; lze ji diagnostikovat až po druhém roce života (do té doby MR)
- je označením pro syndrom, jehož nejvýznamnějším projevem je úbytek komplexu kognitivních funkcí, především inteligence a paměti; dochází ke ztrátě již vyvinutých rozumových schopností (snížení IQ o 20%); postupně dochází k degradaci celé osobnosti
- vzniká na základě organického poškození CNS
- postihuje asi 5% populace nad 65 let
Diagnostická kritéria:
dochází k úbytku paměťových funkcí spojených i s úbytkem pozornosti, kdy nemocný se nedokáže na nic soustředit a nic nového se nenaučí; nakonec si nedokáže osvojit ani dřívější vědomosti, dovednosti a návyky
úbytek dalších kognitivních funkcí - myšlení se stává bradypsychické, rigidní a stereotypní; nemocný není schopen zpracovávat běžné info, není schopen plánovat, organizovat, rozhodovat se, nechápe požadavky okolí…; v pokročilejší fázi může být nemocný i zmatený, jeho uvažování se může stát inkoherentní (nesouvislé a tudíž nesmyslné)
poruchy vnímání – nemocní nejsou schopni rozpoznávat známé objekty
apraxie – úpadek naučených motorických dovedností a ztráta schopnosti adekvátně užívat běžné nástroje (nůžky…); nemocný neví jak na to
poruchy řeči – verbální projev je ulpívavý, stereotypní opakování vět; může dojít ke vzniku afatických poruch – nemocný přestává rozumět mluvené i psané řeči, nevybavuje si potřebné slovní výrazy a není schopen se adekvátně vyjádřit
poruchy emotivity – celkové ladění může být tupě euforické, depresivní nebo úzkostné; zvyšuje se sklon k emoční labilitě, dráždivosti…; celkový tělesný neklid, nutkání ke stereotypním pohybům
poruchy motivace – zúžení motivace či úplná ztráta iniciativy a zájmu o cokoliv
poruchy spánku – posun cyklu spánku a bdění, někdy dochází až ke spánkové inverzi (noční aktivita, denní ospalost); může dojít až k poruše osobnosti, k jejímu úpadku a dezintegraci