Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
b) z hlediska vývojového (podle Piageta) (zapůjčené otázky ke státnicím)
1. stadium- senzomotorické učení (narození- 2 roky)
2. stadium- předoperační myšlení (2-7 let)
x předpojmové substadium (2-4 roky)- postupně se prosazují symbolické činnosti, dokážou si akci představit (lidé zastupováni panenkami); dítě není schopno tvořit pojmy
x intuitivní substadium (4-7 let)- bylo Piagetem nejvíce zkoumáno. Kognitivní struktury: egocentrismus (sebestředné hledisko, neschopnost kritiky); centrace (soustředění pozornosti pouze na jeden znak a opomíjení ostatních, ať jsou jakkoliv důležité; sklenice stejného objemu, různých rozměrů); iverzibilita (neschopnost postupovat zpětně ke svému výchozímu bodu, 2+3=5 nedokáže postup obrátit na 5-3=2; dokáže provést výpočet, nedovede se zpětně vrátit)
3. stadium- konkrétní operace (7-11 let)
- uspořádaná, symbolická soustava myšlení je vázána na konkrétní zkušenosti, popisují své okolí; místo vysvětlování dávají příklady jevů, nepodávají definice. Věří-li, že jejich fotbalové mužstvo je nejlepší, uchovávají si tuto domněnku bez ohledu na to, jak často dotyčný tým prohrává (někdy vůči tomu nejsou imunní ani dospělí). Dětské myšlení méně egocentrické → decentrované → konzervace: 7-8 let- schopnost zachovat v mysli podstatu látky; 9-10 let- zachování hmotnosti; 12 let- zachování objemu;
grupování: hlavní kognitivní struktura tohoto stádia; rozpoznávat členy pravé logické třídy; pořádat předměty a události do souboru podle společných znaků;
seriace: řazení do pořadí podle velikosti.
Schopnost vnímat vztahy mezi předměty a užívat tohoto poznání k řešení problémů.
4. stadium- formální operace(12 a výše)
- schopnost zachovat formu a formulovat hypotézu, aniž by vyžadovali konkrétní zkušenost. Schopnost náhledu, že pojmy nebo třídy mohou být na sobě závislé (při řešení problémů nutno vzít v úvahu zároveň rychlost, popř. jedno měnit a ostatní nechat konstantní)
Zákony učení: (Ďurič, 1979)
- existují 4 zákony učení
zákon motivace- motivace je podstatou učení, nesmí ale chybět schopnost učit se
zákon zpětné informace- zpětná vazba má být nositelem informace, zda jedinec (žák) provádí tu činnost, která mu byla uložena; zda postupuje správně; zda způsob postupu odpovídá vytyčenému způsobu postupu a zda činnost jedince v učení je náležitě zobecněna, zkrácena a osvojena; zpětná informace umožňuje provést různé korekce v průběhu učení včas a ne až po jeho ukončení
zákon transferu- zprvu naučené formy chování (vědomosti, dovednosti) ovlivňují učení se jiným formám chování (naučím-li se napřed úlohu A, pak úlohu B; naučení A mi urychlí učení B)
zákon opakování- též zákon cviku; asi chápeme, co opakování znamená; zde různé názory, zda je opakování dobré či ne, mechanické opakování bez aktivní činnosti učícího x pozitivní účinek o.; různí představitelé se k tomu stavěli různě