Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

EMOCE:

  • významově ztotožňovány s pojmem cit, pojmem emoce se označuje prožívání takových stavů, jako jsou radost, smutek, hněv, závist, strach atd.

V psycholog. slovnících se uvádějí následující významy pojmu EMOCE:

  1. komplexní citový stav doprovázený charakteristickými motorickými a žlázovými aktivitami.

  2. Excitovaný citový stav mysli, který doprovází k cíli zaměřené chování

  3. Afektivní stav, který je důsledkem překážky nebo oddálení instinktivní akce

  4. Dynamický projev instinktu

  5. Dezorganizovaná odpověď organismu

  6. Totální akt organizovaný kolem autonomně kontrolovaného komplexu chování ( tj. aktivita organizovaná převážně vegetativní nervovou soustavou)

F. Dorsch pokládá emoce a cit za významově ekvivalentní, nicméně v literatuře se objevuje ROZLIŠENÍ POJMŮ EMOCE A CIT:

L. Schmidt-Atzert soudí, že emoce není totéž co cit a že pojem emoce se užívá ve 2 významech. Jeden se vztahuje k prožívání( když např. někdo řekne, že má úzkost), ale to je vhodnější označovat pojmem cit, druhý význam je globálnější a zahrnuje vedle citu také tělesný stav a tzv. výraz. Pojem emoce je významově nadřazen pojmu cit, který může být chápán jako zážitková složka nebo kompionenta emoce.

KOMPONENTY EMOCÍ:

2 základní:

-zážitková

-somatická

psychology zajímají zejména komponenty: zážitková, výrazová, behaviorální(emocionální chování, do něhož lze zahrnout i výraz.)

Emoce jsou komplexní jevy(zážitkové, fyziologické, behaviorální) a jejich podstatnou funkcí je hodnocení, které se opírá o kognitivní procesy.Emoce tedy nejsou jen stavy vzrušení spojené s prožíváním příjemného a nepříjemného, ale mají ještě další, specifický obsah či kvalitu, která každou emoci, resp. cit tvoří tím, čím je.To je onen specifický zážitkový obsah citu, který je spojen s vrozeným či naučeným hodnocením situace a který je psychologicky nejdůležitější.

TEORIE EMOCÍ:

  1. behaviorální: ztotožňují emoce s pozorovatelným chováním nebo také dispozicemi k tomuto chování určitého druhu

  2. Mentalistické teorie: ztotožňují emoce s určitými psychickými stavy

  3. Syndromové : spojují obě výše uvedené teorie v tom smyslu,že emoce identifikují se syndromem, sestávajícím z mentálních, behaviorálních a fyziologických reakcí.

FYZIOLOGICKÉ TEORIE EMOCE:

Lange –Jamesova teorie- chápe emoci jako prožívání fyziologických stavů organismu

James-„máme strach, protože utíkáme, jsme smutní, protože pláčeme. Lang-Jamesova teorie vycházela ze starých zkušeností, že city jsou doprovázeny tělesnými změnami, ale tyto změny zde byly pojaty jako příčina emocí, nikoli jeho důsledek.

Lang-Jamesova teorie:

Emocionální podněty->fyziologické změny->emoce jako zážitky

AKTIVAČNÍ TEORIE – LINDSLEY:

  • chápe emoce jako organický stav vysoké úrovně organismu

Témata, do kterých materiál patří