Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - rozšířenější varianta

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Vývoj řeči v ontogenezi:

Jde o součást mentálního vývoje dítěte a podmínka jeho vzdělávání. Probíhá od prvních dnů života dítěte prostřednictvím komunikace s dospělými a vrstevníky, od stádia preverbálního až k zformování komunikační kompetence dospělého.

Vývoj řeči je teoreticky zkoumán v tzv. vývojové psycholingvistice. Existuje několik teoretických přístupů k objasňování vývoje řeči u dětí, např. podle hypotézy N. Chomského je osvojování jazyka více určováno tzv. vrozenou dispozicí než působením učení; podle přístupu Piageta se řeč u dítěte vyvíjí jak zráním kognitivních schopností, tak zároveň interakcí v daném prostředí. U nás má tento výzkum tradice z období před 2. svět. válkou (Čáda, Příhoda), nyní se neprovádí, takže vývoj řeči českých žáků a její stav zůstává nepoznán.

Děti se během čtyř pěti let naučí nejen vyslovovat zvuky řeči, ale také jak se tyto zvuky spojují do slov, slova do vět, které pak vyjadřují myšlenky.

Co si osvojujeme:

- začíná se na úrovni fonémů, pak slova a jiné morfémy a nakonec větné jednotky a jejich

syntaxe

Fonémy a jejich kombinace:

- dospělí lidé dobře rozlišují rozdílné zvuky, které odpovídají různým fonémům jejich jazyka, ale špatně odlišují rozdílné zvuky, které odpovídají stejnému fonému jejich jazyka (ten / sten)

- dítě se rodí se schopností odlišovat rozdílné zvuky, které odpovídají různým fonémům

jakéhokoli jazyka

- během prvního roku se dítě naučí, které fonémy příslušejí jeho jazyku a ztratí schopnost

rozlišovat mezi zvuky, které odpovídají stejným fonémům jeho jazyka

- > dítě je predisponováno naučit se jakýkoli jazyk

- dalším vývojem se učí fonémy kombinovat tak, aby vznikla slova

Slova a pojmy

- dítě začíná mluvit asi od jednoho roku, znají už mnoho pojmů a přiřazují je slovům, které slyší používat

- do druhého roku mluví hlavně o lidech, zvířatech, vozidlech, hračkách, jídle, částech těla a

součástech domácnosti

- děti staré 2,5 roku často rozšiřují pojmy, aby překonaly mezery - pes slouží jako označení psa, krávy i kočky

- slovní zásoba v 18 měsících je asi 25 slov, v 6 letech je to asi 15 000 slov (naučí se 10 slov

denně)

O primitivních ke složitým větám:

- mezi 1,5 a 2,5 rokem si začíná osvojovat syntaxi slovní spojení a větné jednotky

- zpočátku má řeč tzv. telegrafickou kvalitu (tam pes, máma doma...); dítě vynechává

gramatická slova i jiné gramatické morfémy a vkládá pouze slova nesoucí nejdůležitější obsah

- rychlým pokrokem dochází k užívání složitějších vět a dále pomocí spojek složených vět

- posloupnost vývoje řeči je u všech dětí pozoruhodně stejná

Procesy učení:

- ve vývoji je důležitý proces učení i genetické faktory

Napodobování a podmiňování:

- jednou z možností učení je napodobování, ovšem ukázalo se, že to není primární způsob

Témata, do kterých materiál patří