Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

genetické činitele (rodina)

chemismy v mozku (hormony – dopamin)

Vliv na školní výkon – zvýšená pohyblivost a neklid, nerovnoměrný vývoj mentálních funkcí

Vývoj – v dospělosti by se už neměla projevovat tak výrazně (příznaky impulzivity a nepozornosti)

Pravidla přístupu k žákům s LMD:

Motivace, využití názoru, práce v krátkých časových intervalech, opakování, procvičování, soustavnost, přiměřenost, systematičnost práce.

Přístup k dětem s LMD :

Vychovatelé těchto dětí se musí obrnit klidem a trpělivostí. Velice důležité je dítě pochválit a povzbudit už za každou snahu a nečekat na výsledek. Činnosti je nutné plánovat s ohledem na dítě po malých dávkách. Důležitá je důslednost a zásadovost vychovatele vůči dítěti.

Matějček uvádí řadu zásad při nápravě :

  • v celém prostředí dítěte je třeba vytvářet ovzduší spolupráce. Dítě má poznat, že je všichni mají rádi a jsou ochotni mu pomoci,

  • rodiče mají být trpěliví, s vědomím, že poruchu lze zvládnout, je dobré pochválit a za snahu o dobrý výkon, nepřipustit časté opakování nezdaru,

  • je třeba respektovat, že dětem vyhovuje krátkodobá práce v intervalech 10 až 15 minut. Následující přestávkou zabráníme únavě a neschopnosti koncentrace,

  • pohyb, volná hra, znamená odpočinek nervového systému, proto dítě nenutíme ke klidu, netrestáme za nadměrnou pohyblivost,

  • zájem podněcuje a udržuje pozornost, donucování a tresty nemají pozitivní význam,

  • snažíme se zabraňovat vzniku pocitu méněcennosti. Pokud dítě přes veškerou snahu nemůže dosáhnout toho, co jiné děti, snažíme se pro ně najít uplatnění v jiných činnostech.

Školní psycholog M.Martin nabízí následující zásady pro učitele :

  • učitel bude dítě často pověřovat různými úkoly, jako je rozdávání sešitů,

  • jasně vyslovené požadavky učitele na chování dítěte,

  • snížit pracovní zatížení žáka tak, aby se dostalo do souladu s jeho schopností udržet pozornost,

  • zařazovat do vyučování častá přerušení práce, během nichž si žáci ve třídě krátce zacvičí,

  • odměňovat nikoliv za rychlost, ale za správnost určitého problému,

  • učit žáky sebeocenění, což jim pomůže získat schopnost ovládat své chování,

  • nepřehánět četnost připomínání stanovených pravidel. Bude-li učitel příliš často opakovat znění pravidel, jimiž se žáci musí řídit, může se stávat, že ho prostě nebudou vnímat.

Organicita v chování, řeči a kresbě:

Organicita – poruchy jsou vlivem organického porušení mozku.

Témata, do kterých materiál patří