Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Depresivní n.: člověk dlouhodobě trpí sklíčeností, ztrátou smyslu života, sebevražedné pokusy
Obsedantně-kompulzivní porucha
Nutkavá neuróza (obsese). Typický je dlouhodobý výskyt vtíravých myšlenek a představ, resp. nepotlačitelných impulzů k jednání, které se za normálních okolností neobjevují.
Nemocný je rozeznává jako chorobné a pociťuje k nim značný vnitřní odpor, ale nedovede se jich zbavit. Projevy musí trvat alespoň 2 týdny.
Přehnané, nutkavé rituály v běžné každodenní činnosti (umývání rukou, kontrola vypnutí plynu při odchodu z domu). Dosahují abnormální častosti.
Hysterie: častěji u žen a nevyzrálých osobností. Projevuje se egocentrismem, teatrálním předváděním, silnými afekty a sebeláskou. Citová složka silně převládá nad rozumovou. Časté tzv. demonstrativní sebevraždy.
Poruchy příjmu potravy - chorobné hubnutí (mentální anorexie),
Přístup k neurotickým dětem
Neurotické děti vyžadují citlivý přístup, velmi důležitá je úprava nároků, které musí být přiměřené jejich možnostem. Důležité je ocenění, povzbuzení a projevení podpory. Je třeba zdůraznit, že úspěch a dosažení výborného výkonu není tím nejdůležitějším, větší význam má celková pohoda harmonický rozvoj osobnosti dítěte. Matějček doporučuje i psychické otužování, dítě se má v rámci svých možností učit zvládat různé zátěže, protože se jim v běžném životě nebude moci vyhnout. Pokud jsou problémy dítěte pouhými výchovnými prostředky nezvládnutelné, může pomoci některá varianta psychoterapie. V každém případě je vhodné konzultovat s PPP nebo dětským psychiatrem.
Léčba – psychoterapie (rozhovory; logoterapie, hypnoterapie…)
30. Lehká mozková dysfunkce. Příčiny, symptomatologie, vývoj, vliv na školní výkon, zásady specifického přístupu učitele a rodiče k dítěti s LMD. Organicita v chování, řeči a kresbě.
Lehčím typem poruchy CNS je lehká mozková dysfunkce – LMD. Trpí jí asi 3% dětské populace, postiženi jsou především chlapci. Základem LMD je oslabení schopností a vlastností řady psychických f-cí zodpovědných za řízení, kontrolu a regulaci, koordinaci a integraci chování v širokém slova smyslu. Jedná se především o celkovou úroveň aktivace, jež bývá narušena v důsledku poruchy rovnováhy základních procesů podráždění a útlumu. Dále se náleží schopnost sebekontroly, pokud jde o rychlost a přiměřenost reakcí.
Hlavními znaky (symptomy) jsou:
nerovnoměrný vývoj jednotlivých mentálních f-cí (jemná motorika, řeč – dysfázie, poruchy při tvoření pojmů). Jednotlivé f-ce nebývají rovnoměrně rozvinuty a pokud jsou nějakým způsobem narušeny, děje se tak v nestejné míře. Celkový psychický vývoj neprobíhá harmonicky, ale s výkyvy v různých obdobích a v nejrůznějších projevových oblastech. Výkyvy můžeme pozorovat i v krátkých časových intervalech, ve formě kolísání výkonu dítěte. Vnímání: poruchy zrakové a sluchové analýzy, syntézy; obtíže v prostorové orientaci; snížená citlivost k bolesti; Rozumové schopnosti: obtíže ve sféře tvarové představivosti, v grafických projevech, v bezprostředním zapamatování; projevuje se psychomotorickým neklidem (zvýšená pohyblivost a neklid), hyper - hypoaktivita
psychickou instabilitou, změnou nálad, impulzivním jednáním, nesoustředěnost, těkavost, nízká frustrační tolerance, afekt. záchvaty
pohybovou neobratností – dyskoordinací, artikulační neobratnost, obtíže v mikromotorice očních pohybů