Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- žák často škrtá, přepisuje písmena

- písemný projev je neupravený

- neúměrně pomalé tempo psaní

- písařský výkon vyžaduje neúměrně mnoho energie, vytrvalosti a času.

Reedukace – rozvíjení hrubé i jemné motoriky

Dysortografie je narušená schopnost ovládnout gramatická a pravopisná pravidla. Děti zaměňují i-y, s-z, dy-di, ty-ti, sykavky, rozlišení krátkých a dlouhých samohlásek, vynechávají interpunkce atp. Tyto děti se umí naučit pravidla nazpaměť, ale neumí je použít v praxi.

Dyskalkulie se týká matematických schopností. Jedná se o neschopnost pochopit symbolickou povahu čísla, odříkat čísla sudá, lichá, či pozpátku. Při tom se nejedná o sníženou rozumovou schopnost.

grafická – neschopnost psát matematické znaky,

verbální – obtíže při označování množství a počtu předmětů, řady sudých a lichých čísel, lexická – neschopnost číst matemat.symboly,

operační –narušená schopnost provádět matem.operace + - x :

Reedukace:

  • Předčíselné představy – upevňování pojmů malý, velký, větší, menší stejný, silný, slabý, největší, nemenší. Uspořádání prvků podle velikosti.

  • Číselné představy – určování více, méně stejně, nejvíce, nejméně. Porovnávání čísel. Orientace na číselné ose.

  • Struktura čísla – čtení číslic. Rozklad čísel na jednotky, desítky,…

  • Orientace v čase - jmenování dnů v týdnu, měsíců v roce, ročních období. Určování hodin. Jmenování charakteristických činností pro měsíce a roční období. Skládání dějových obrázků, podle časové posloupnosti.

Dyspinxie - specifická poruch kreslení

Je charakteristická nízkou úrovní kresby; dítě zachází s tužkou neobratně, tvrdě, nedokáže převést svou představu z trojrozměrného prostoru na dvojrozměrný papír, potíže s pochopením perspektivy.

Dyspraxie - specifická porucha obratnosti, schopnosti vykonávat složité úkony

Může se projevit jak při běžných denních činnostech, tak ve vyučování, děti bývají pomalé, nezručné, neupravené, jejich výrobky jsou nevzhledné,...

Dysmúzie je absencí hudebních schopností, tj. nerozlišení chybných tónů ve vlastním zpěvu ani poslouchaném hudebním projevu.

specifická porucha postihující schopnost vnímání a reprodukce hudby

Obtíže v rozlišování tónů, nepamatuje si melodii, není schopno reprodukovat rytmus, potíže se čtením a zápisem not,…

Etiologie SVPU (příčiny potíží):

LMD asi v 50% případů (či netypická dominance hemisfér)

dědičnost (asi 20% případů)

kombinace LMD a dědičnosti (15%)

neurotická nebo nezjištěná etiologie (15%)

genetické a hormonální vlivy při časném vývoji mozku (20. týden)

nepříznivý vliv prostředí, zejména podmínky rodinného prostředí

podmínky školního prostředí

Příčiny vzniku specifických poruch učení mohou být:

  1. Funkční nedostatky a deficity schopností: např. nižší verbální inteligence,menší schopnost abstrakce, nedostatečná schopnost logického myšlení,jednostranné intelektuální nadání, snížená schopnost postřehování, špatná paměť.

  2. Poruchy koncentrace a menší odolnost vůči námaze: např. nedostatečná schopnost napnout své síly, lenost, nervozita, nesamostatnost, zabíhavá pozornost,

  3. Nedostatečné vnější podmínky: mimoškolní faktory: zátěž a zanedbanost způsobená neuspořádanými poměry v rodině, ztráta odvahy způsobená stálými výtkami rodičů, chybějící domácí pomoc a péče při přípravě do školy. Školní faktory: role outsidera mezi spolužáky, častější změna školy a absence ve škole,

  4. Konstituční nedostatky: poruchy zraku nebo sluchu, zdravotní potíže a na nich závislá zvýšená únavnost a jiné poruchy, tělesný a růstem podmíněný neklid a impulzivita,

  5. Genetické faktory

Témata, do kterých materiál patří