Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
na její vůli, zda chce nebo nechce o pomoc jakkoli požádat, na její schopnosti sdělit
prosbu druhým lidem, na možnosti sdělení někomu tlumočit
2) příjem sdělení osobou B – úspěch závisí, zda je na příjmu, zda může nebo chce slyšet,
co A sděluje, zda sdělení rozumí, správně interpretuje
3) vysílání signálu, zda je ochota pomoci – závisí na ochotě B, možnosti žádanou pomoc
vyslat, schopnosti udělat, oč je žádána, na dovednosti být oporou a pomocí
4) příjem pomoci – chce A přijmout pomoc, dokáže interpretovat, co B sděluje?
5) zpětná vazba – série vzájemných aktivit – přijímání a poskytování soc. opory.
26. Kognitivní předpoklady školního výkonu. Hlediska při posuzování kognitivních předpokladů, typy laterality a jejich vliv na školní výkon. Leváctví. Osobnostní mimointelektové faktory determinující školní výkon.
Faktory determinující školní výkon:
F. týkající se dítěte (osobnosti, zdravotního stavu)
F. týkající se prostředí (užší a širší prostředí)
F. týkající se výchovně vzdělávacího procesu
Kognitivní předpoklady žáka ke školnímu výkonu: úroveň myšlení, pozornosti, paměti…
Při posuzování těchto předpokladů uplatňujeme 3 hlediska:
Kvantitativně potenciální (sledujeme celkovou úroveň nadání, vyjadřuje se pásmem na stupnici IQ)
Kvalitativně strukturální ( všímáme si struktury nadání a dílčích kognitivních výkonů; rozložení dílčích intelektových výkonů – poznáme školní nedostatky)
Funkcionálně dynamická (týká se rychlosti psychických procesů, zvláštností rozsahu zpracovaných podnětů)
Lateralita: funkční převaha jednoho párového orgánu nad druhým, je odrazem dominance jedné hemisféry
lateralita levostranná- levá ruka, levá noha, levé oko
lateralita pravostranná- pravá ruka, pravá noha, pravé oko
lateralita zkřížená- oko jinak než nohy a ruce, ty bývají stejně (př.: p. oko, l.ruka a l. noha)
lateralita nevyhraněná- není jasná dominance
ambidextrie- člověk je úplně stejně schopen používat jak pravou, tak levou stranu
- potřeba zkoumat ve věku 5-6 let, než jde dítě do školy
- nejhorší varianta je lateralita zkřížená, kříží se senzorické a motorické dráhy v mozku; je to také předpoklad pro dyslexii, …
Leváctví: stav, kdy všechny vedoucí senzorické a motorické funkce jsou na levé straně a řídící centrum se nachází v pravé mozkové hemisféře.
Osobní mimointelektové faktory determinující školní výkon:
Výchovně a výukově významné zvláštnosti osobnosti, které jsou v rámci normy (rysy a vlastnosti osobnosti). Zkoumáme stupeň aspirační úrovně, introverzi x extroverzi, temperament. Úzkostnost…
nedostatečný rozvoj zájmů (zejména poznávacích, které jsou někdy nevyhraněné a úzké, někdy se rozvíjí nevýukové zájmy – kouření, ..)
Různě závažné nedostatky v rozvoji pracovních a pozorovacích návyků
Kritické vývojové fáze v životě žáka (nezralost, psychická způsobilost k zahájení školní docházky)
primární vývojové zvláštnosti na podkladě organického poškození (LMD, dekoncentrace pozornosti, dyspraxie, dyslexie,…, motorická neobratnost)
disharmonický vývoj osobnosti různé etiologie s různými klinickými obrazy
neurózy
reaktivní stavy, posttraumatické stresové reakce
deprivační syndrom
disociální, asociální, delikventní chování