Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

5) Interakce typu sugestivního ovlivňování. Jedinec nekriticky přijímá příkazy a

sdělení druhého člověka.

Autosugesce = příkazy a sdělení jedince sama k sobě bez kritického zkoumání správnosti. Heterosugesce = druhý člověk ovlivňuje myšlení a chtění nekritického jedince.

Sugestor = ten, kdo ovlivňuje.

Sugestibilita = schopnost nechat se ovlivnit, je vyšší u žen a dětí (nejvíce mezi 8. a 12. rokem).

Oboustranné působení:

1) Interakce při kooperování. Jde o dosahování co nejlepšího výsledku společně.

Spolupráce = řešení konviktní situace, kdy je možné dosáhnout cíle jen tehdy, když všichni

účastníci kladně k tomuto cíli spějí.“

Míru spolupráce ovlivňují:

fyzikální faktory (možnost přímého kontaktu a komunikace zvyšuje možnost lepší kooperace); sociální faktory (např. dobré předchozí zkušenosti umožní opět užití kooperace);

zvláštnosti osobnosti (negativně působí bezohlednost, nedůvěryhodnost a autoritářský přístup); volba vhodné strategie (určitý způsob voleb jednání v konfliktní situaci,nesmí být zklamána důvěra, aby nedošlo na soupeření);

charakter hodnot, o které jde (kde jde o vysoké hodnoty, je kooperace vyšší).

2) Interakce při soupeření. Snaha o dosažení co nejlepšího výsledku u jednotlivce.

Soupeření = řešení konfliktní situace, kdy o konečný efekt usiluje několik lidí, ale dosáhnout

jej může pouze jediný z nich. Cílem je vždy zvítězit nad soupeřem. Mezi taktické kroky patří

obrana a útok.

3) Interakce typu pomoci. Pomáhající chování. Pomoc člověku, který je v nesnázích

např. zaostávající a neprospívající žák.

4) Interakce typu hry. Rozlišujeme dva základní typy her: hry soupeřivé a hry

kooperativní.

5) Soutěžení. Soutěžení je určitý druh soupeření, konkurenčního chování. Soutěživá

atmosféra zvyšuje výkonnost žáků.

Typem pedagogické interakce může být také ještě diktování, ústní nebo písemné zkoušení, které často funguje jako trest a propůjčení role, kde žák přebírá roli učitele např. při přednesu svého referátu.

Náročné sociální situace.

Jako náročná situace se jedinci jeví, když:

  • je nečitelná, nejasná, nedá se v ní vyznat,

  • neřešitelná, jedinec ji chápe, ale nenachází řešení,

  • nezvládnutelná, jedinec jí chápe, uměl by ji řešit, ale chybí mu prostředky k řešení,

  • ohrožující, může znamenat aktuálně nebo následně ohrožení jedince, nebo jiných vztažných osob anebo hodnot.

  • Problémová situace

  • frustrační

  • Stresující

  • konfliktní

PROBLÉMOVÁ SITUACE

  • Situace, jež zjevně vyžaduje řešení, avšak není možno ji zvládnout prostředky které jsou aktuálně k dispozici.

  • Situace se jeví jako nečitelná, nepřehledná.

Frustrační situacE

  • Situace, příznačná zmařením,zablokováním, znemožněním dosažení vytýčeného cíle.

  • Schémata řešení frustračních situací - Člověk

Témata, do kterých materiál patří