Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Klasifikace postojů
postoje k hodnotám materiálním
postoje k hodnotám duchovním
postoje k hodnotám sociálním
Vytváření postojů
učením
nápodobou
ztotožnění s idejemi, normami
Předsudky - převzaté, tradicí udržované iracionální postoje, které se u jedince udržují jako stálé zdroje negativních afektů vůči menšinám, rasám apod.
Interakce
vzájemný vztah lidí při společné činnosti.
interakce předpokládá vzájemnost , vzájemnou stimulaci a vzájemné ovlivňování.
interakce – jednosměrná
obousměrná = meziosobní interakce
interakce nesmí vést svou povahou k utváření závislosti, ani na činnosti, ani na partnerovi.
interakční vlivy nesmí narušovat utváření autonomie (nezávislosti) a autenticity (původnosti) jedince.
Základní formy součinnosti:
koexistence - jedinci směřují ke svým individuálním cílům nezávisle
koordinace - vzájemné sladění podmínek individuálních činností směřujících k individuálním cílům
kooperace - společná cesta ke společnému cíli
Základní formy interakce:
rivalita (soupeření)- interakce typu "kdo z koho". Jde o interakci rizikovou. Vytváří konfliktogenní prostředí.
soutěžení - cílem soutěže není "být první", ale "zvýšit výkon".
reciprocita (vzájemnost) - příkladem je to, co obvykle označujeme jako přátelský vztah - vstřícnost, otevřenost, vzájemná podpora a uvědomování si smyslu společného vztahu.
manipulace - způsob ovlivňování jiných lidí, při němž se tito lidé stávají prostředkem dosahování osobních cílů manipulátora
Interakční styl učitele
Typy sociální interakce mohou mít podobu jednosměrného nebo oboustranného působení subjektů.
Typičtější je jednosměrné působení subjektů, čímž se rozumí působení jednoho člověka na druhého
5 typů jednosměrného působení:
1) Potenciální pozorování. Pozorování druhého člověka, který ví, že je pozorován
(žáci pracují a učitel je sleduje). Potenciální pozorovatel působí jako podnět pro větší aktivitu
u činností již ovládaných a zautomatizovaných. Tlumivě působí u činností tvůrčích, které
vyžadují samostatné myšlení a soustředění se.
2) Koakce. Oba účastníci na něčem samostatně pracují a oba jsou potenciálními
pozorovateli toho druhého. Dochází k tzv. sociální facilitaci = sociálnímu usnadnění činnosti,
protože se zvyšuje motivovanost obou. U tvůrčích činností však dochází k nápodobě výtvorů,
k jejich uniformitě.
3) Interakce mistra s učedníkem. Roli zde hraje tzv. observační učení = učení
pozorováním. Účastník, který je v dané věci misterem je vzorem pro ještě nezkušeného, je
návodem jak pracovat. Nejde o prosté kopírování, ale o návod jak postupovat.
4) Interakce typu sociálního posilování. Posilování v psychologii je např. kladné
hodnocení žáka. Aby bylo účelné, tak musí být včasné, úměrné, důsledné pro všechny.