Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Způsoby analýzy komunikace:
1. Obsahová analýza komunikace:
- obsahová analýza se snaží odpovědět na otázku, co vše vyjadřuje určité sdělování
- podstata této metody spočívá v tom, že je určité sdělování (jako proces), nebo sdělení (jako produkt komunikace) podrobeno systematickému rozboru
základní schéma obsahové analýzy komunikace:
přesné vymezení zkoumaných kategorií (např. jednotlivých myšlenek nebo znaků, které zastupují např. určité slovo..)
frekvenční analýza prvků (sledujeme, jak často se v komunikaci objevují ve vztahu k rozsahu textu nebo času; to, co je důležité, o tom se častěji mluví)
poměr mezi příznivými a nepříznivými atributy spojovaných s určitým prvkem (např. předpojatost, nadržování, odmítání, očekávání..)
suma asociací vztahující se např. k určitému znaku (asociace, metafory, parafráze..; vypovídá o intenzitě, síle prožitku vztahu, který symbol pro účastníky komunikace má)
- samostatným problémem obsahové analýzy je jejich výpověď o autorovi a jeho vztahu k recipientovi; zde jsou sledována další kritéria:
frekvence sebereprezentujících prvků – ego-skóre („já“), snaha překvapit, ohromit, dosáhnout ocenění od recipienta; patří sem i zdůrazňování vlastního postavení, ohánění se tituly a funkcemi…)
frekvence tendencí k podceňování …
frekvence manipulace – zneužití komunikace k dalším skrytým záměrům
členění, struktura textu (snaha uspořádat, upřesnit nebo naopak zahltit, šokovat..)
nasycení informacemi (kvalita a kvantita informací)
prezentace hlediska autora (vyjadřuje autor svůj pohled na dané téma nebo ne?)
míra interpretace (autor uplatňuje svůj subjektivní postoj, ale vydává ho za odborný a nestranný, maskuje ho za informace z jiných zdrojů)
způsob zacházení s přebíranými či prezentovanými myšlenkami jiných lidí (snaha vydávat je za vlastní, odmítání jiných názorů a shazování autora, překrucování…)
tendence k stylizaci (stylizování se do určité role – např. „poradce“, „vševěd“…)
Formální analýza komunikace:
- přináší výpověď o účastnících komunikace a umožňuje pochopit skutečný obsah komunikace – jak lidé komunikují, jaký čas věnují dialogu, jak se na něm podílejí,…
- formální charakteristiky komunikace:
objem komunikace – čas věnovaný komunikaci a jeho nasycení sdělováním
podíl partnerů na komunikaci
způsob předávání slova – hladké či problémové střídání; způsob iniciování partnera; překrývání = souběh nesetkávajících se monologů
průběh komunikace – sledujeme zda je komunikace kontinuitní, plynulá, zatuhlá..; zda se vyvíjí, prohlubuje nebo zůstává na povrchu
povaha interakce – je komunikace kooperativní nebo jde spíše o rivalitní střet?
25. Sociální chování. Sociální inteligence a sociální zralost. Sociální kompetence. Sociální rysy a postoje. Interakce. Interakční styl učitele. Náročné sociální situace. Sociální opora.