Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Způsoby analýzy komunikace:

1. Obsahová analýza komunikace:

- obsahová analýza se snaží odpovědět na otázku, co vše vyjadřuje určité sdělování

- podstata této metody spočívá v tom, že je určité sdělování (jako proces), nebo sdělení (jako produkt komunikace) podrobeno systematickému rozboru

základní schéma obsahové analýzy komunikace:

  1. přesné vymezení zkoumaných kategorií (např. jednotlivých myšlenek nebo znaků, které zastupují např. určité slovo..)

  2. frekvenční analýza prvků (sledujeme, jak často se v komunikaci objevují ve vztahu k rozsahu textu nebo času; to, co je důležité, o tom se častěji mluví)

  3. poměr mezi příznivými a nepříznivými atributy spojovaných s určitým prvkem (např. předpojatost, nadržování, odmítání, očekávání..)

  4. suma asociací vztahující se např. k určitému znaku (asociace, metafory, parafráze..; vypovídá o intenzitě, síle prožitku vztahu, který symbol pro účastníky komunikace má)

- samostatným problémem obsahové analýzy je jejich výpověď o autorovi a jeho vztahu k recipientovi; zde jsou sledována další kritéria:

  1. frekvence sebereprezentujících prvků – ego-skóre („já“), snaha překvapit, ohromit, dosáhnout ocenění od recipienta; patří sem i zdůrazňování vlastního postavení, ohánění se tituly a funkcemi…)

  2. frekvence tendencí k podceňování …

  3. frekvence manipulace – zneužití komunikace k dalším skrytým záměrům

  4. členění, struktura textu (snaha uspořádat, upřesnit nebo naopak zahltit, šokovat..)

  5. nasycení informacemi (kvalita a kvantita informací)

  6. prezentace hlediska autora (vyjadřuje autor svůj pohled na dané téma nebo ne?)

  7. míra interpretace (autor uplatňuje svůj subjektivní postoj, ale vydává ho za odborný a nestranný, maskuje ho za informace z jiných zdrojů)

  8. způsob zacházení s přebíranými či prezentovanými myšlenkami jiných lidí (snaha vydávat je za vlastní, odmítání jiných názorů a shazování autora, překrucování…)

  9. tendence k stylizaci (stylizování se do určité role – např. „poradce“, „vševěd“…)

Formální analýza komunikace:

- přináší výpověď o účastnících komunikace a umožňuje pochopit skutečný obsah komunikace – jak lidé komunikují, jaký čas věnují dialogu, jak se na něm podílejí,…

- formální charakteristiky komunikace:

  1. objem komunikace – čas věnovaný komunikaci a jeho nasycení sdělováním

  2. podíl partnerů na komunikaci

  3. způsob předávání slova – hladké či problémové střídání; způsob iniciování partnera; překrývání = souběh nesetkávajících se monologů

  4. průběh komunikace – sledujeme zda je komunikace kontinuitní, plynulá, zatuhlá..; zda se vyvíjí, prohlubuje nebo zůstává na povrchu

  5. povaha interakce – je komunikace kooperativní nebo jde spíše o rivalitní střet?

25. Sociální chování. Sociální inteligence a sociální zralost. Sociální kompetence. Sociální rysy a postoje. Interakce. Interakční styl učitele. Náročné sociální situace. Sociální opora.

Témata, do kterých materiál patří