Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

OSOBNÍ ÚROVEŃ HODNOTÍCÍ STUPNICE– tendence hodnotit jednotlivce v průměru buď kladněji nebo záporněji

ROZPĚTÍ HODNOTÍCÍ STUPNICE - někteří lidé dělí ostatní jen na lidi dobré a zlé, jiní mají mnohem detailnější a širokou škálu svého posuzování a hodnocení

CHYBA CENTRÁLNÍ TENDENCE – při větším množství hledisek hodnocení v krátkém časovém rozmezí se u posuzovatelů snižuje rozlišovací schopnost, což vede k nadměrnému používání středních, průměrných hodnot při hodnocení, vyhýbání se krajním jak kladným, tak záporným hodnotám

LOGICKÁ CHYBA – tendence spojovat různá kritéria podle vlastní laické logiky či „soukromé teorie“: z úrovně jedné vlastnosti se laicky usuzuje na úroveň druhé vlastnosti, ačkoliv proto nejsou objektivní důvody. Např. velcí a statní muži jsou odvážní, nebojácní, obézní lidé jsou motoricky neobratní.

STEREOTYPIZACE - iracionálně založené posuzování jedinců nebo celých skupin

autostereotypy – představa jedince nebo soc. skupiny sami o sobě, např. co si myslí Češi o sobě

heterostereotypy – představa jedince nebo soc. skupiny o někom jiném, např. co si myslí Češi o Němcích, často se jedná o předsudky o národních minoritách např. Češi o Romech, nebo o určité třídě např. „měšťák“, „venkovan“

PŘEDSUDKY – nezdůvodněné (nepodložené), ale poměrně pevné postoje, často souvisí s diskriminací

24. Sociální komunikace. Komunikační obsahy. Druhy komunikace. Možnosti kultivace komunikačních dovedností. Způsoby analýzy komunikace.

Sociální komunikace

- sdělování a přijímání informací v sociálním styku

- souvisí se sociální interakcí.

- je vzájemná výměna názorů mezi lidmi, která se děje prostřednictvím jazyka

- je symbolickým výrazem interakce a slouží ke třem účelům:

  • naznačovat fakta,

  • vyjadřovat stav mluvčího a

  • měnit stav posluchače.

Základním znakem soc. komunikace je její zprostředkovanost.

Složky procesu komunikace

  1. komunikátor – osoba, z níž určité sdělení vychází

  2. komunikant – osoba, která určité sdělení přijímá

  3. komuniké – obsah sdělení

  4. komunikační kanál – způsob, jak je komuniké předáváno

  5. psychický účinek přijatého komuniké

Druhy komunikace

neadekvátní způsoby komunikace:

  • destruktivní – rozložit východiska toho druhého, snaha podlomit pozici, o destrukci

  • autoritářská – jeden chce vnucovat své názory tomu druhému

  • disjunktivní – zlehčování, povrchní chování, ironie, …

  • rezistentní – je projevem nedůvěry, odmítání partnera, příjemce – pasivní, bez odezvy

  • pseudokomunikace – nevyjadřuje vztah mezi jedinci, vyvolána spíše sociálním tlakem, výtahová komunikace

podle J.R.Searla:

  • asertivní – smysl: přesvědčit o pravdivosti, platnosti sdělovaného obsahu

  • direktivní – slouží k aktivizaci partnera, má ho iniciovat k akce, jednání

  • příslibová – příslib, závaznost k dalšímu jednání

  • expresivní vyjadřuje prožívání komunikace

  • deklarativní – vypovídá o shodě mezi obsahem sdělování a realitou

Témata, do kterých materiál patří