Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
podle povahy vztahu mezi účastníky komunikace:
intrapersonální – sám se sebou
interpersonální – přímá komunikace, běžné rozhovory, mezi osobami
skupinová – vyučování, nástěnky, vysílání školního rozhlasu… nevýhodou tohoto druhu komunikace je absence přímé reakce ze strany posluchače
masová – rozhlas, tisk, televize; její úloha v současné době roste. Objevuje se zde riziko manipulace velkým množstvím lidu (možnost zneužití)
podle postoje jedince:
otevřená – člověk otevřeně říká svá přání, pocity, názory – je čitelný – vzniká méně konfliktů
skrytá – člověk nesděluje své pocity, názory, přání přímo, čeká od druhých, že to odhadnou
verbální - k verbální komunikaci patří tzv. lingvistické prostředky (jazykové).
neverbální komunikace - k prostředkům neverbální komunikace patří gestikulace (mimika, výtvarné umění, hudba …)
Možnosti kultivace komunikačních dovedností:
Kultura řečového projevu - používání jazyka má 2 aspekty:
* produkci (převedení myšlenek do vět, vyjádřených zvukem)
* porozumění (slyšení zvuků, kterým připojujeme význam slov, spojujeme a vytváříme tvrzení)
Při řečovém projevu je nutno dbát na:
* intonaci řeči, skladbu projevu, přednes,nonverbální komunikaci (pohled, úsměv, mimiku, gestikulaci), styl oblečení, využití prostoru (chůze, postoj), motivace pro poslech atd.
Podmínky efektivní komunikace: (zásady navazování a udržení kontaktu)
- efektivní komunikací míníme takovou vzájemnou výměnu obsahů, kterou lze označit jako:
nezkreslenou
platnou – platné sdělení odpovídající skutečnosti, kterou symbolizuje
včasnou – včasnost informace nebo sdělení
s kompatibilitou slovní zásoby = čitelnost– volba adekvátních prostředků dorozumění, především volba slov; lze užít jen ty pojmy, které má ve své slovní zásobě partner
s očním kontaktem – pohled do očí je obecně považován za projev intimity kontaktu
fyzický postoj – mírné naklonění dopředu ve směru k partnerovi (→ vstřícnost, pozornost..)
s projevy vstřícnosti – přikyvování, soustředěný výraz..
se zásadou přiměřenosti
vyvarovat se „nečitelných“ projevů (pokrčení ramen, sešpulení úst..) a manýrismů (např. časté upravování brýlí, poposedávání, „hraní si“ s prstýnky, tužkou..)
vysílat aktivní účast, že sdělení druhého chápeme a akceptujeme
udržovat vhodnou vzdálenost (intimní styk – blíže než půl metru; osobní styk – 50-120cm; sociální styk – 120-350cm; veřejný styk – 3,5m-na doslech)
Chyby v komunikaci – v posuzování druhého člověka:
haló efekt – zastínění více stránek osobnosti pod vlivem jedné vlastnosti (př. jen hokejista → primitiv..)
vliv prvního dojmu – vzhled, vystupování
vliv předsudků – např. kvůli příslušnosti k určité menšinové (etnické, názorové..) skupině
vliv profesního zaměření – někdy až profesionální deformace (učitelé, gynekologové, patologové…)
vliv lidové logiky – tzv. selského rozumu (tlustí jsou klidní, hubení nevyrovnaní..)
vliv minulé zkušenosti s podobným člověkem
vliv vlastního žebříčku hodnot