Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- škola – postavení dítěte v školním kolektivu, oslabená schopnost porozumět chování spolužáků v určitých sociálních situacích, nízká frustrační tolerance, děti sLMD, zanedbané děti, neschopnost kooperace, vzdělávací problémy v důsledku sociální zanedbanosti, nízká úroveň volního úsilí, vzdělávací problémy v důsledku nižších intelektuálních schopností, opakování třídy, přeřazení do zvláštní školy často v důsledku výchovných problémů
- mimoškolní prostředí – v pubertě vzniká touha osamostatnit se od dospělých, ale současně se zařadit mezi vrstevníky (působení party nebude mít negativní význam, pokud byla rodinná výchova dobrá a rodina představovala přijatelné zázemí), nedostatek zájmů nebo zájmy pasivní a receptivní, nevyhraněnost zájmové oblasti, nuda
genetické dispozice k disharmonickému vývoji a agresivnímu způsobu reagování. Taková dispozice se může projevovat v dětství především na úrovni temperamentu – 1-3%, rizikovým faktorem je dráždivost, impulsivita, menší citlivost ke zpětné vazbě. Zpravidla bývá obdobně disponován alespoň jeden z rodičů, a tak je leckdy složité odlišit dědičnou zátěž od zátěže psychosociální.
oslabení nebo porucha CNS – převážně na bázi prenatálního nebo perinatálního poškození představuje určitou dispozici pro vznik poruch chování, (u dětí se syndromem hyperaktivity, po úrazech hlavy, u některých druhů epilepsie), jejich základem je rozkolísanost emočního ladění, nižší schopnost ovládání
AGRESE:
Definice agrese: „aggredi“ = napadat, útočit
Za agresivní jednání je považováno taková forma jednání, při které dochází k ohrožení osob, společnosti, popř. i vlastní osoby, živé přírody a majetku. Souborně můžeme považovat agresi za pojem, kterým označujeme rozličné formy chování a projevů, jejichž účelem je něčeho dosáhnout pomocí násilí.
ZDROJE AGRESE
Zdrojem agresivního chování, které je podmíněno temperamentem nebo osobnostní výbavou se může stát:
Potřeba uvolnění zásoby energie „nesocializovaným způsobem“ , např. u žáků je to tehdy, když se nemůžou o přestávce vyběhat nebo jiným způsobem vybít svoji nahromaděnou energii. Pak se stane, že místo aby např. kopali do míče - kopnou do spolužáka!
Potřeba odreagování úzkosti, stresu např. z písemky či zkoušení. Agrese je jednou z více možností které se nabízejí k odvedení úzkosti, pokud se taková možnost žákovi osvědčí, pak se u něj fixuje!
3. Porucha osobnosti - psychopatie, jejíž rysy lze shrnout do následujících bodů.
Druhy:
Verbální agrese, tělesná a psychická, pohlavní zneužívání
ŠIKANA:
Definice:
„Jeden nebo více žáků úmyslně, většinou opakovaně týrá a zotročuje spolužáka či spolužáky a používá k tomu agresi a manipulaci.“ (Kolář, M., 2001, s.27)