Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vliv na školní výkon:
Děti se projevují v oblastech psaní, čtení, počítání nevyzrále. Dále lze pozorovat poruchy soustředěnosti, poruchy pravolevé a prostorové orientace, p. sluchového vnímání, p. vnímání a reprodukce rytmu, p. jemné a hrubé motoriky, p. chování → vliv na celou osobnost
Reedukace (náprava) SPU
děti s nejtěžším stupněm SPU komplikovaným problémy, které vyžadují léčení, jsou po dobu léčení vzdělávány v ZŠ při psychiatrické léčebně včetně reedukace
žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, u nichž je vzhledem ke stupni poruchy doporučena speciální péče, jsou buď vzděláváni ve specializovaných třídách při ZŠ nebo ve spec. školách pro žáky s SPU nebo jsou integrováni do běžných tříd
žáci a studenti, kteří jsou sice diagnostikováni jako osoby s SPU, ale stupeň jejich obtíží nevyžaduje speciální péči, zůstávají v běžných třídách
reedukace se realizuje především ve specializované třídě nebo individuální či skupinovou formou v poradenském pracovišti (PPP, SPC)
dále reedukaci organizují tato pracoviště formou „cestujících pedagogů“, kteří dojíždějí do běžných škol
při školách nebo samostatně vznikají dyscentra
ve školách se organizují kroužky a nápravné skupiny, pracující po vyučování
Náprava SVPU:
Nejlepší nápravou je předcházení těmto poruchám.
Zásady nápravy SVPU:
respektovat každé dítě jako individualitu
analyzovat situace dítěte (úzkost, obava, neúspěch)
přesná diagnostika obtíží
stanovit obtížnost úkolů (příliš lehké x příliš obtížné)
zažít úspěch při prvním setkání (velká motivace)
práce v malých krocích (systematičnost)
cvičení provádět s porozuměním, zabránit prostému opakování
pracovat za plného soustředění
připravit zúčastněné, že práce je dlouhodobá a potřebuje trpělivost
nutná automatizace jednotlivých činností (psaní – držení tužky, papír, sklon)
použít přirozené metody a techniky (názornost, praktická činnost)
vše musí mít danou strukturu – systém, rytmus
Zásady práce při reedukaci SVPU: klid, trpělivost, optimismus; nešetřit povzbuzením, pochvalou; nedopustit, aby se dítě naučilo něco špatně; spolupráce s dítětem; krátké a častější učení; využít případných koníčků a zájmů; hodně pohybu; vyloučit rušivé podněty; nepřipustit vznik pocitu méněcennosti; spravedlivé hodnocení – přihlédnutí k možnostem dítěte; spolupráce rodiny a školy
Jak mohou pomoci rodiče:
Měli by vědět, jak vybudovat sebevědomí u svého dítěte se SVPU. Pokud děti věří ve vlastní schopnosti, budou se více snažit. Rodiče musí dítěti dodat odvahu ke vstupu do cyklu úspěchu. Měli by se pokusit vyzvednout jeho přednosti a ukázat, jak si jich cení. Dítě potřebuje pochválit za své úsilí. Děti se učí sebeúctě na příkladu svých rodičů. Měli by přimět dítě stanovovat si dosažitelné cíle, aby mohlo zakusit pocit úspěchu. Měli by naučit své dítě chválit sebe samo. Musí s dítětem strávit mnoho času, dítě musí cítit, že je milováno. Děti potřebují také cítit, že někam patří