Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

− Ekonomická soběstačnost a možnost svobodně hospodařit se svými penězi, která je však v kontrastu s tlakem na 

volbu rozumnějších a trvalejších investic.  

− Svobodná volba autentických přátelských a partnerských vztahů , která má uspokojit především citové a také 

sexuální potřeby. Společnost však vyvíjí tlak na uzavření manželství a založení rodiny.  

 
ROZVOJ POZNÁVACÍCH PROCESŮ – fáze postformálního myšlení – bere v úvahu všechny složky problému, 
jeho mnohoznačnost i celkový kontext. Relativismus, kompromis, sebekritičnost, akceptace kognitivní nejistoty, 
pragmatičnost. 
 
 
SOCIALIZACE V MLADÉ DOSPĚLOSTI  
Doba na hranici adolescence a mladé dospělosti se dost často vyznačuje určitou sociální bezprizorností a omezením 
trvalejších sociálních vazeb: mladí lidé mění zaměstnání, bydliště, přátele i partnery. Na základě působení mnoha 
různých faktorů se jejich život postupně stabilizuje. V závislosti na tom dochází k celkové socializační proměně a k 
vyhranění určitého životního stylu, vyplývajícího ze zafixovaných hodnot a postojů mladého člověka. S tím souvisí 
proměna vztahu k obecným normám a individuálně specifický způsob pojetí nejvýznamnějších rolí dospělosti – 
profesní, partnerské a rodičovské (Vágnerová, 2007, s. 28). 
 
    
Morální vývoj  
Změna postoje k normám se projevuje zcela obecně, ve vztahu k povinnostem a s nimi spojené zodpovědnosti. 
Pomocí této složky interpretovala proměnu morálního uvažování v době mladé dospělosti Carol Gilliganová (1982 in. 
Vágnerová, 2000, s. 311 – 312) : 
 
1. fázi charakterizuje přechod od adolescentního egocentrismu k altruismu a k zodpovědnosti. 
2. fáze zdůrazňuje zodpovědnost a péči o jiné, mnohdy na úkor uspokojení svých vlastních potřeb. 
3. fáze je typická tendencí k harmonizaci vlastních potřeb s potřebami jiných. 
    
Dospělý člověk se sice nevzdává své zodpovědnosti za druhé, zejména ve vztahu k dětem, ale 
vědomě akceptuje i zodpovědnost za sebe, za svůj vlastní rozvoj. K tomuto přechodu dochází obvykle okolo 30 let, 
kdy končí první fáze manželství a rodičovství. V období mladé dospělosti nabývá na významu potřeba prosazení ve 
společnosti a s tím spojená orientace na právo a pořádek (Vágnerová, 2007, s. 29). 
 
SOCIÁLNÍ ROLE 
 
Socializace
 - změna postoje k normám, vztah k povinnostem, zodpovědnost.  
Přijetí mužské a ženské role, změny v pojetí m. a ž. role v poslední době, nejistota vymezení rolí. 
 
V dospělosti dochází k postupné proměně rolí a k rozvoji různých sociálních dovedností. Dospělí lidé se stávají 
účastníky veškerého společenského dění a jejich život se odehrává v mnoha sociálních skupinách a teritoriích 
(Vágnerová, 2007, s.33). 
 
Mužská a ženská role – společnost chápe maskulinitu a feminitu jako vzájemně komplementární 
komplex charakteristik. Mužnost je spojena se sílou a nezávislostí, s dominancí, potřebou soupeření, tendencí k 
rizikovému chování, racionalitou a zaměřením na výkon.  
Ženskost se submisivitou a přizpůsobování se společenskému očekávání, pro ženy je typický důraz na 
uspokojivé mezilidské vztahy, jsou emotivnější, sociálně citlivější a ochotnější naslouchat. Kladou menší důraz na 
výkon. Období mladé dospělosti je životní fází, v níž dochází k nejvýraznější diferenciaci mužské a ženské role 
(Vágnerová, 2007, s. 35 – 39). 
 

Témata, do kterých materiál patří