SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
− Ekonomická soběstačnost a možnost svobodně hospodařit se svými penězi, která je však v kontrastu s tlakem na
volbu rozumnějších a trvalejších investic.
− Svobodná volba autentických přátelských a partnerských vztahů , která má uspokojit především citové a také
sexuální potřeby. Společnost však vyvíjí tlak na uzavření manželství a založení rodiny.
ROZVOJ POZNÁVACÍCH PROCESŮ – fáze postformálního myšlení – bere v úvahu všechny složky problému,
jeho mnohoznačnost i celkový kontext. Relativismus, kompromis, sebekritičnost, akceptace kognitivní nejistoty,
pragmatičnost.
SOCIALIZACE V MLADÉ DOSPĚLOSTI
Doba na hranici adolescence a mladé dospělosti se dost často vyznačuje určitou sociální bezprizorností a omezením
trvalejších sociálních vazeb: mladí lidé mění zaměstnání, bydliště, přátele i partnery. Na základě působení mnoha
různých faktorů se jejich život postupně stabilizuje. V závislosti na tom dochází k celkové socializační proměně a k
vyhranění určitého životního stylu, vyplývajícího ze zafixovaných hodnot a postojů mladého člověka. S tím souvisí
proměna vztahu k obecným normám a individuálně specifický způsob pojetí nejvýznamnějších rolí dospělosti –
profesní, partnerské a rodičovské (Vágnerová, 2007, s. 28).
Morální vývoj
Změna postoje k normám se projevuje zcela obecně, ve vztahu k povinnostem a s nimi spojené zodpovědnosti.
Pomocí této složky interpretovala proměnu morálního uvažování v době mladé dospělosti Carol Gilliganová (1982 in.
Vágnerová, 2000, s. 311 – 312) :
1. fázi charakterizuje přechod od adolescentního egocentrismu k altruismu a k zodpovědnosti.
2. fáze zdůrazňuje zodpovědnost a péči o jiné, mnohdy na úkor uspokojení svých vlastních potřeb.
3. fáze je typická tendencí k harmonizaci vlastních potřeb s potřebami jiných.
Dospělý člověk se sice nevzdává své zodpovědnosti za druhé, zejména ve vztahu k dětem, ale
vědomě akceptuje i zodpovědnost za sebe, za svůj vlastní rozvoj. K tomuto přechodu dochází obvykle okolo 30 let,
kdy končí první fáze manželství a rodičovství. V období mladé dospělosti nabývá na významu potřeba prosazení ve
společnosti a s tím spojená orientace na právo a pořádek (Vágnerová, 2007, s. 29).
SOCIÁLNÍ ROLE
Socializace - změna postoje k normám, vztah k povinnostem, zodpovědnost.
Přijetí mužské a ženské role, změny v pojetí m. a ž. role v poslední době, nejistota vymezení rolí.
V dospělosti dochází k postupné proměně rolí a k rozvoji různých sociálních dovedností. Dospělí lidé se stávají
účastníky veškerého společenského dění a jejich život se odehrává v mnoha sociálních skupinách a teritoriích
(Vágnerová, 2007, s.33).
Mužská a ženská role – společnost chápe maskulinitu a feminitu jako vzájemně komplementární
komplex charakteristik. Mužnost je spojena se sílou a nezávislostí, s dominancí, potřebou soupeření, tendencí k
rizikovému chování, racionalitou a zaměřením na výkon.
Ženskost se submisivitou a přizpůsobování se společenskému očekávání, pro ženy je typický důraz na
uspokojivé mezilidské vztahy, jsou emotivnější, sociálně citlivější a ochotnější naslouchat. Kladou menší důraz na
výkon. Období mladé dospělosti je životní fází, v níž dochází k nejvýraznější diferenciaci mužské a ženské role
(Vágnerová, 2007, s. 35 – 39).