SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
73
Důležitou součástí identity je podle M. Vágnerové přijetí mužské nebo ženské role.
Dívky dozrávají rychleji po biologické i psychické stránce. Z tohoto důvodu se i dříve mění jejich základní zaměrení.
Partnerským vztahem uspokojují potřebu citového vztahu. Na konci adolescence se u některých dívek setkáváme i s
potřebou péče o závislou bytost, tedy touhou po dítěti. Svou identitu dívky naplňují více spoluprací než soupeřením,
vysoce je ceněna stabilita identity. Mnohé dívky se proto snaží, aby co nejdříve dosáhly stability identity, a proto se
nepouštějí do experimentování. Touží po vážném vztahu, sňatku a založení rodiny, což chápou jako prostředek k
sebevymezení. Manželství vidí jako důležitý aspekt jejich nově získané identity.
Chlapci naplňují svou identitu více soupeřením a dominancí než kooperací a submisí. Důležitější je pro ně identita
daná kompetencemi, výkonem a získanou sociální pozicí. Chlapci nebývají tolik pod tlakem společnosti jako dívky.
Společnost od chlapců neočekává, že budou tak konformní a že se budou řídit jen podle obecně uznávaných hodnot a
norem.
TRADIČNÍ POJETÍ MUŽSKÉ A ŽENSKÉ ROLE
Plaňava (2000) uvádí dle Feldmana psychologické dimenze mužské a ženské role:
Od žen se očekává, že
-
se orientují na domov a děti
-
jsou vřelé, laskavé, jemné, něžné
-
si uvědomují pocity druhých lidí; jsou soucitné, ohleduplné a taktní
-
jsou i náladové, přecitlivělé, temperamentní, vzrušitelné, emocionální, subjektivní, nelogické
-
jsou i hašteřivé, stěžují si
-
jsou slabé, bezmocné, křehké, emočně zranitelné