SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
VÝBĚR POVOLÁNÍ
V období mladé dospělosti dochází většinou k ukončení přípravy na budoucí povolání a k následnému výběru
povolání. Samozřejmě nejsou výjimkou mladí lidé, kteří začali pracovat již v adolescenci. Profesní role také
významně ovlivňuje nejen identitu jedince a jeho sociální status, ale také jeho sebehodnocení. Jak uvádí Schraggeová
(2007), značnou část pracovního času tráví jedinec v rámci určité pracovní skupiny, pocit sounáležitosti stouto
skupinou má význam pro utváření sebepojetí.
Profesní role uspokojuje různým způsobem potřeby mladého člověka. Toto uspokojení souvisí přáním dosáhnout
určitou profesní a sociální pozici.
Vágnerová (2007) uvádí některé základní psychické potřeby mladého člověka, které profesní role může
uspokojovat:
- Potřeba změny, novy
́ch zkušeností a rozvoje nových kompetencí.
- Potřeba socia
́lního kontaktu – zaměstnání je spojeno s možností setkávat se s různými lidmi.
- Potřeba seberealizace – mlady
́ člověk chce něco dokázat, prosadit se ve svém povolání.
70
- Potřeba smyslu života – je uspokojova
́na v rámci činnosti, která je hodnocena jako smysluplná a užitečná.
- Potřeba samostatnosti a neza
́vislosti – zaměstnání je prostředkem pro dosažení ekonomické nezávislosti na rodině.
- Potřeba otevřene
́ budoucnosti – je uspokojena možností dalšího profesního rozvoje.
71
14. Obecná charakteristika období mladé dospělosti. Rozvoj poznávacích procesů. Socializace v období mladé
dospělosti (vztah k normám, morální usuzování, přijetí mužské a ženské role). Partnerství, manželství,
rodičovství.