Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

VÝBĚR POVOLÁNÍ 

V období mladé dospělosti dochází většinou k ukončení přípravy na budoucí povolání a k následnému výběru 

povolání. Samozřejmě nejsou výjimkou mladí lidé, kteří začali pracovat již v adolescenci. Profesní role také 

významně ovlivňuje nejen identitu jedince a jeho sociální status, ale také jeho sebehodnocení. Jak uvádí Schraggeová 

(2007), značnou část pracovního času tráví jedinec v rámci určité pracovní skupiny, pocit sounáležitosti stouto 

skupinou má význam pro utváření sebepojetí.  

Profesní role uspokojuje různým způsobem potřeby mladého člověka. Toto uspokojení souvisí přáním dosáhnout 

určitou profesní a sociální pozici.  

Vágnerová (2007) uvádí některé základní psychické potřeby mladého člověka, které profesní role může 
uspokojovat:  

- Potřeba změny, novy

́ch zkušeností a rozvoje nových kompetencí.  

- Potřeba socia

́lního kontaktu – zaměstnání je spojeno s možností setkávat se s různými lidmi.  

- Potřeba seberealizace – mlady

́ člověk chce něco dokázat, prosadit se ve svém povolání.  

70 

- Potřeba smyslu života – je uspokojova

́na v rámci činnosti, která je hodnocena jako smysluplná a užitečná.  

- Potřeba samostatnosti a neza

́vislosti – zaměstnání je prostředkem pro dosažení ekonomické nezávislosti na rodině.  

- Potřeba otevřene

́ budoucnosti – je uspokojena možností dalšího profesního rozvoje.  

71 

14. Obecná charakteristika období mladé dospělosti. Rozvoj poznávacích procesů. Socializace v období mladé 
dospělosti (vztah k normám, morální usuzování, přijetí mužské a ženské role). Partnerství, manželství, 
rodičovství. 

Témata, do kterých materiál patří