SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
160
individuálnější přístup, látka je vysvětlována názornou metodou ( tam kde to jde), volí se jiný způsob
přezkušování znalostí etc.
(http://www.porodnice.cz/poradny/otazka-20)
Název LMD (lehká mozková dysfunkce) se již nepoužívá a nahradil ho termín Porucha specifických
školních dovedností, část dětí může splňovat i kritéria ADHD syndromu tj. porucha pozornosti a
hyperaktivita. Tedy pozná se to, až půjde vaše dítě do školy. Něco již napoví, pokud bude potřeba
odklad školního nástupu. Nootropika jsou léky, které by měly zlepšovat "metabolismus" mozku. To že
jeho nasazení vedlo ke zhoršení hyperaktivity je častým nežádoucím účinkem, jeho vysazení nebo
snížení dávky bude nutné. Není to však lék, jehož nasazení by mohlo zabránit projevům poruch
školních dovedností. Není to kauzální lék.
LMD (lehká mozková dysfunkce, lehká dětská encefalopatie, malá mozková poškození) –
Třesohlavá (1989), Train (1996): Syndrom lehké mozkové dysfunkce se vztahuje na děti téměř průměrné, průměrné nebo nadprůměrné
obecné inteligence s určitými poruchami učení či chování, v rozsahu od mírných po těžké, které jsou
spojeny s odchylkami funkce CNS. Tyto odchylky se mohou projevovat různými kombinacemi
oslabení ve vnímání, tvoření pojmů, řeči, paměti a kontrole pozornosti, popudů nebo motoriky
(Clements, 1966).
U dětí s LMD se mohou, ale nemusejí projevit SPU, stejně tak SPU mohou, ale nemusejí vznikat na
podkladě LMD.
ADD – porucha pozornosti bez hyperaktivity (Zelinková, 2003):
Attention Deficit Disorder. Prostá porucha pozornosti. Neobjevuje se impulzivita a hyperaktivita.
Hypoaktivní, denní snění, pomalí, problém se zaměřením a udržením pozornosti. Obtížně navazují
sociální vztahy.
ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou (Zelinková, 2003):
Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Vývojová porucha charakteristická věku dítěte
nepřiměřeným stupněm pozornosti, hyperaktivity a impulzivity. Potíže jsou chronické a nelze je
vysvětlit neurologickými, senzorickými, motorickými, emocionálními problémy či MR. Neschopnost
dodržovat pravidla chování a provádět delší pracovní výkony ovlivnění vztahů mezi jedincem,
rodinou, školou a společností.
ODD – porucha opozičního vzdoru (Zelinková, 2003):
Oppositional Defiant Disorders – opoziční chování. Extrémní fyzická agresivita, dominuje ztráta
přizpůsobivosti, nadprůměrná nesnášenlivost, hádavost, oslabená sebekontrola, opakované odmítání
plnění požadavků dospělých. Zlomyslnost, podlost, nedůtklivost, msta. V případě konfliktů tito jedinci
(většinou chlapci) nepovažují sami sebe za zdroj konfliktu a chybu vidí v jednání druhých. Tato
skupina jedinců má hodně společných znaků s ADHD, ve skupině dětí s ADHD je asi 60 % dětí s
ODD.
Život dítěte s ADHD
(http://www.kapezet.cz/index.php?object=General&articleId=217&leveMenu=) V kojeneckém věku je pro dítě s ADHD typické narušení základních biorytmů. Je neklidné, hůře a
méně spí, častěji se pláčem dožaduje pozornosti a péče. V období batolete je neobyčejně pohyblivé,
ale zároveň neobratné, potřebuje častou spoluúčast dospělých při svých aktivitách a zejména při
úkonech spojených s hrubou či jemnou motorikou. V předškolním věku rádo vyhledává kontakt s
vrstevníky, současně se však špatně začleňuje do skupinových aktivit, protože narušuje aktivity
vrstevníků, je zvýšeně dráždivé a v hravých aktivitách nestabilní (nevypočitatelné). Porozumění
verbální i nonverbální komunikaci s okolím je proto ztíženo. Na neúspěchy reaguje nepřiměřenou
efektivitou, je výrazněji opoziční. Ať je unavené, nebo plné energie, projevuje zvýšenou potřebu
pohybu a střídání činností. „U ničeho nevydrží“, hůře přijímají úkoly a povinnosti, které je nebaví
(potřebují si u všeho hrát).