Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

160 

individuálnější přístup, látka je vysvětlována názornou metodou ( tam kde to jde), volí se jiný způsob 
přezkušování znalostí etc. 
 
 
(http://www.porodnice.cz/poradny/otazka-20)  
Název LMD (lehká mozková dysfunkce) se již nepoužívá a nahradil ho termín Porucha specifických 
školních  dovedností,
  část  dětí  může  splňovat  i  kritéria  ADHD  syndromu  tj.  porucha  pozornosti  a 
hyperaktivita.  Tedy  pozná  se  to,  až  půjde  vaše  dítě  do  školy.  Něco  již  napoví,  pokud  bude  potřeba 
odklad školního nástupu. Nootropika jsou léky, které by měly zlepšovat "metabolismus" mozku. To že 
jeho  nasazení  vedlo  ke  zhoršení  hyperaktivity  je  častým  nežádoucím  účinkem,  jeho  vysazení  nebo 
snížení  dávky  bude  nutné.  Není  to  však  lék,  jehož  nasazení  by  mohlo  zabránit  projevům  poruch 
školních dovedností. Není to kauzální lék. 
 
LMD  (lehká  mozková  dysfunkce,  lehká  dětská  encefalopatie,  malá  mozková  poškození)  – 
Třesohlavá (1989), Train (1996): Syndrom lehké mozkové dysfunkce se vztahuje na děti téměř průměrné, průměrné nebo nadprůměrné 
obecné inteligence s určitými poruchami učení či chování, v rozsahu od mírných po těžké, které jsou 
spojeny  s  odchylkami  funkce  CNS.  Tyto  odchylky  se  mohou  projevovat  různými  kombinacemi 
oslabení  ve  vnímání,  tvoření  pojmů,  řeči,  paměti  a  kontrole  pozornosti,  popudů  nebo  motoriky 
(Clements, 1966). 
U dětí s LMD se mohou, ale nemusejí projevit SPU, stejně tak SPU mohou, ale nemusejí vznikat na 
podkladě LMD.  
 
ADD – porucha pozornosti bez hyperaktivity (Zelinková, 2003): 
Attention  Deficit  Disorder
.  Prostá  porucha  pozornosti.  Neobjevuje  se  impulzivita  a  hyperaktivita. 
Hypoaktivní,  denní  snění,  pomalí,  problém  se  zaměřením  a  udržením  pozornosti.  Obtížně  navazují 
sociální vztahy.  
ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou (Zelinková, 2003): 
Attention  Deficit  Hyperactivity  Disorder.  Vývojová  porucha  charakteristická  věku  dítěte 
nepřiměřeným  stupněm  pozornosti,  hyperaktivity  a  impulzivity.  Potíže  jsou  chronické  a  nelze  je 
vysvětlit neurologickými, senzorickými, motorickými, emocionálními problémy či MR. Neschopnost 
dodržovat  pravidla  chování  a  provádět  delší  pracovní  výkony    ovlivnění  vztahů  mezi  jedincem, 
rodinou, školou a společností.  
ODD – porucha opozičního vzdoru (Zelinková, 2003):  
Oppositional  Defiant  Disorders  –  opoziční  chování.  Extrémní  fyzická  agresivita,  dominuje  ztráta 
přizpůsobivosti,  nadprůměrná  nesnášenlivost,  hádavost,  oslabená  sebekontrola,  opakované  odmítání 
plnění požadavků dospělých. Zlomyslnost, podlost, nedůtklivost, msta. V případě konfliktů tito jedinci 
(většinou  chlapci)  nepovažují  sami  sebe  za  zdroj  konfliktu  a  chybu  vidí  v  jednání  druhých.  Tato 
skupina  jedinců  má  hodně  společných  znaků  s  ADHD,  ve  skupině  dětí  s  ADHD  je  asi  60  %  dětí  s 
ODD. 
 
 
Život dítěte s ADHD 
(http://www.kapezet.cz/index.php?object=General&articleId=217&leveMenu=) V  kojeneckém  věku  je  pro  dítě  s  ADHD  typické  narušení  základních  biorytmů.  Je  neklidné,  hůře  a 
méně spí, častěji  se pláčem dožaduje pozornosti a péče. V období batolete je neobyčejně pohyblivé, 
ale  zároveň  neobratné,  potřebuje  častou  spoluúčast  dospělých  při  svých  aktivitách  a  zejména  při 
úkonech  spojených  s  hrubou  či  jemnou  motorikou.  V  předškolním  věku  rádo  vyhledává  kontakt  s 
vrstevníky,  současně  se  však  špatně  začleňuje  do  skupinových  aktivit,  protože  narušuje  aktivity 
vrstevníků,  je  zvýšeně  dráždivé  a  v  hravých  aktivitách  nestabilní  (nevypočitatelné).  Porozumění 
verbální  i  nonverbální  komunikaci  s  okolím  je  proto  ztíženo.  Na  neúspěchy  reaguje  nepřiměřenou 
efektivitou,  je  výrazněji  opoziční.  Ať  je  unavené,  nebo  plné  energie,  projevuje  zvýšenou  potřebu 
pohybu  a  střídání  činností. „U  ničeho  nevydrží“,  hůře  přijímají  úkoly  a  povinnosti,  které  je  nebaví 
(potřebují si u všeho hrát).  

Témata, do kterých materiál patří