SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
157
30. Lehká mozková dysfunkce. Příčiny, symptomatologie, vývoj, vliv na školní výkon, zásady
specifického přístupu učitele a rodiče k dítěti s LMD. Organicita v chování, řeči a kresbě.
Lehká mozková dysfunkce – zkratka LMD je pojem v naší zemi vžitý pro poruchu pozornosti.
Označení LMD je stále velmi časté, i když neodpovídá MKN-10 – systém mezinárodní klasifikace
nemocí. Pojem LMD (lehká mozková dysfunkce) nerozlišuje, zda se jedná o poruchu pozornosti
provázenou hyperaktivitou či poruchu pozornosti bez hyperaktivity.
Modernější označení pro poruchy pozornosti jsou nyní:
ADD ( Attention Deficit Disorder = porucha pozornosti)
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)
Vztahy mezi pojmy
LMD – termín používaný od 60. let
ADHD – Attention Defficit Hyperactivity Disorder – projevy navenek připomíná hyperaktivní
formu LMD
ADD – Attention Defficit Disorder – projevy navenek připomínající hypoaktivní formu LMD
Dále brain injured, cripple brained, lehké dětské encefalopatie (O. Kučera, 1961)
Uvažuje se o názvu Behavioural Inhibition Disorder (BID) – obtíže v usměrňování chování,
protože se jedná o deficit v sebekontrole.
Lehčím typem poruchy CNS je lehká mozková dysfunkce – LMD. Trpí jí asi 3% dětské populace,
postiženi jsou především chlapci. Základem LMD je oslabení schopností a vlastností řady psychických
f-cí zodpovědných za řízení, kontrolu a regulaci, koordinaci a integraci chování v širokém slova
smyslu. Jedná se především o celkovou úroveň aktivace, jež bývá narušena v důsledku poruchy
rovnováhy základních procesů podráždění a útlumu. Dále se náleží schopnost sebekontroly, pokud jde
o rychlost a přiměřenost reakcí.
Hlavními znaky (symptomy) jsou:
nerovnoměrný vývoj jednotlivých mentálních f-cí (jemná motorika, řeč – dysfázie, poruchy při