Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

157 

30. Lehká mozková dysfunkce. Příčiny, symptomatologie, vývoj, vliv na školní výkon, zásady 
specifického přístupu učitele a rodiče k dítěti s LMD. Organicita v chování, řeči a kresbě.     
Lehká mozková dysfunkce – zkratka LMD je pojem v naší zemi vžitý pro poruchu pozornosti. 
Označení LMD je stále velmi časté, i když neodpovídá MKN-10 – systém mezinárodní klasifikace 
nemocí. Pojem LMD (lehká mozková dysfunkce) nerozlišuje, zda se jedná o poruchu pozornosti 
provázenou hyperaktivitou či poruchu pozornosti bez hyperaktivity. 
 
Modernější označení pro poruchy pozornosti jsou nyní: 

  ADD ( Attention Deficit Disorder = porucha pozornosti) 
  ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) 

 
Vztahy mezi pojmy 

  LMD – termín používaný od 60. let 
  ADHD – Attention Defficit Hyperactivity Disorder – projevy navenek připomíná hyperaktivní 

formu LMD 

  ADD – Attention Defficit Disorder – projevy navenek připomínající hypoaktivní formu LMD 
  Dále brain injured, cripple brained, lehké dětské encefalopatie  (O. Kučera, 1961) 
  Uvažuje se o názvu Behavioural Inhibition Disorder (BID) – obtíže v usměrňování chování, 

protože se jedná o deficit v sebekontrole. 

 
Lehčím  typem  poruchy  CNS  je  lehká  mozková  dysfunkce  –  LMD.  Trpí  jí  asi  3%  dětské  populace, 
postiženi jsou především chlapci. Základem LMD je oslabení schopností a vlastností řady psychických 
f-cí  zodpovědných  za  řízení,  kontrolu  a  regulaci,  koordinaci  a  integraci  chování  v širokém  slova 
smyslu.  Jedná  se  především  o    celkovou  úroveň  aktivace,  jež  bývá  narušena  v důsledku  poruchy 
rovnováhy základních procesů podráždění a útlumu. Dále se náleží schopnost sebekontroly, pokud jde 
o rychlost a přiměřenost reakcí.  
 
Hlavními znaky (symptomy)
 jsou: 
  nerovnoměrný  vývoj  jednotlivých  mentálních  f-cí  (jemná  motorika,  řeč  –  dysfázie,  poruchy  při 

Témata, do kterých materiál patří